شناسهٔ خبر: 115461 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:

آمادگی بنادر بوشهر برای پشتیبانی از جام جهانی فوتبال/ راه‌اندازی ترمینال مسافری در سریع‌ترین زمان ممکن/ هر نوع آلودگی دریایی در آب‌های ایران با پهبادها و سیستم‌های پایش با دقت شناسایی می‌شود

علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در بندر بوشهر به منظور پشتیبانی هرچه بهتر از جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر، از راه‌اندازی ترمینال مسافری در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی در حاشیه بازدید از بنادر استان بوشهر، ضمن تبریک هفته دولت با اشاره به اینکه نگاه وزارت راه به مجموعه استان بوشهر در حوزه دریایی نگاهی بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای است، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه، سازمان بنادر و دریانوردی، استانداری بوشهر و سایر دستگاه‌های ذیربط بر این مسئله معطوف شده‌ایم تا شاهد اتصال بوشهر به کشورهای همسایه از مسیر دریا باشیم.

وی توضیح داد: در همین راستا، توانسته‌ایم ترمینال مسافری و اسکله‌های پهلودهی شناورهای کروز با سایز بزرگ و تجهیزات مورد نیاز را فراهم و راه اندازی کنیم.

طراحی برنامه‌های مختلف برای بندر صادراتی «دیر»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بندر دیر به عنوان یکی از قطب‌های صادراتی کشور به قطر، برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان بنادر طراحی شده است، افزود: این برنامه‌ها در حال پیشبرد است و به زودی بهره‌برداری خواهد شد تا هر چه سریع‌تر از ظرفیت‌های همکاری ایران و قطر به بهترین شکل، استفاده کنیم.

توسعه بنادر جنوبی بوشهر در دستورکار سازمان بنادر

صفایی با اشاره به اینکه در سایر موضوعات منطقه ای در استان بوشهر با توجه به مشکلات موجود در بنادر جنوبی این استان، توسعه و ایجاد شرایط مناسب دریایی و بندری در دستورکار قرار دارد، عنوان کرد: انجام مطالعات در این زمینه در حال اتمام است و امیدواریم تا پایان سال جاری، پروژه‌های عملیات اجرایی، مدنظر آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی استان بوشهر نیز فعالیت‌هایی آغاز شده که به صورت جدی‌تر ادامه خواهد یافت، گفت: امیدوار هستیم با تلاش مجموعه‌های همکار با سازمان بنادر، وزارت راه، استانداری بوشهر و... ذیل سیاست‌های اقتصاد دریامحور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بتوانیم نمودهای برنامه‌های طراحی شده و اقدامات صورت گرفته را هرچه سریع‌تر در استان بوشهر شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در بندر بوشهر به منظور پشتیبانی هرچه بهتر از جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر و همکاری‌های دریایی و بندری با کشور میزبان، عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امروز بازسازی ترمینال مسافری دریایی آغاز می‌شود و در حالی که این پروژه حداقل ۱۲ ماه زمان نیاز دارد اما در تلاش هستیم طی ۲ تا ۳ ماهه آینده بخش عمده پروژه را نهایی کنیم.

صفایی افزود: اسکله شناور و اسکله ثابت طراحی شده برای کشتی‌های بزرگ کروز طی مدت کوتاه به حدی رسیده که بسیار ارزشمند است و امیدواریم طی چند ماه آینده و هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری آنها باشیم.

وی با اشاره به مذاکرات مطلوب با طرف قطری که در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند و همکاری‌های لازم را داشته اند، گفت: امیدوار هستیم مردم بتوانند با انجام سفرهای دریایی ضمن لذت بردن از سفر صورت گرفته، مسابقات جام جهانی را به بهترین شکل ممکن تماشا کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هدف ما تنها این نیست که صرفا در ایام جام جهانی با قطر مراوده داشته باشیم بلکه با توجه به ارتباطات تاریخی بوشهر با قطر، قطعا باید شاهد احیا شدن همکاری و سطح تعاملات تجاری بین ۲ کشور باشیم.

آخرین وضعیت آلودگی نفتی در کنگان

صفایی همچنین درباره آلودگی نفتی ایجاد شده در بندر کنگان و برنامه‌های مدنظر به منظور پاکسازی این آلودگی، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی عضو کنوانسیون OPRC است؛ کنوانسیونی تحت عنوان کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی و به همین منظور برنامه‌های اقتضایی در سطح محلی، منطقه ای و بین المللی طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان و دریانوردی با توجه به تجهیزات مقابله با آلودگی در حوزه دریایی، آمادگی بسیار مناسبی برای مقابله با هر نوع آلودگی دارد، گفت: هر زمان در خلیج فارس و دریای عمان شاهد آلودگی باشیم سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه آمادگی مقابله به بهترین شکل ممکن را دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در راستای جمع آوری آلودگی نفتی به وجود آمده در کنگان، گروه تحقیقی در معاونت دریایی سازمان بنادر و دریایی تشکیل شده و در حال رصد موضوع است، اعلام کرد: قطعا مقصران احتمالی شناسایی و با آن‌ها برخورد صورت خواهد گرفت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی ادامه داد: همه باید بدانند در آب‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند آلودگی دریایی ایجاد کنند و با استفاده از پهبادها و سیستم‌های پایش که در حوزه دریایی در کشور ما وجود دارد، هر نوع آلودگی دریایی شناسایی و با مقصران آن برخورد خواهیم کرد.