شناسهٔ خبر: 115486 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد؛

نقش‌آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در احداث بنادر جدید / نقش‌آفرینی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه‌های نهضت ملی مسکن/ انجام سه میلیون آزمایش طی یک‌سال

مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از نقش‌آفرینی این شرکت در حوزه ژئوتکنیک دریایی و احداث بنادر جدید خبر داد.

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در نشست خبری حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که روز یکشنبه، ششم شهریورماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، با اشاره به ظرفیت موجود در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد محلی مستقر در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: این آزمایشگاه می‌تواند به فاصله دو ساعت در هر پروژه‌ای به منظور کنترل کیفی پروژه‌ها حضور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر با دسترسی که به دانش روز دنیا داریم و با بهره‌گیری از تمامی تکنولوژی‌ها آزمایشی وجود ندارد که این شرکت توان انجام آن را نداشته باشد، عنوان کرد: این امر نیز با اتکا به جوانان و نخبگان است که در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مشغول فعالیت هستند.

کیانپور تاکید کرد: به طور میانگین طی یک سال گذشته سه میلیون آزمایش آزمایشگاهی در اکثر پروژه‌هایی که در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای کنترل کیفی بود، انجام شده است و طی یک سال گذشته حدود ۷۲هزار ‌کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی کشور را توسط دستگاه "آر اس پی" برداشت کرده است تا تحلیل‌های مهندسان و ارائه مشخصات فنی به جهت به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری این محورها را در دستور کار داشته باشد؛ در این راستا حدود ۳۵ هزار کیلومتر در محورهای فرعی و حدود شش هزار کیلومتر نیز از شبکه‌های درون شهری در شهرهای قم، کرج، زنجان، تهران و چند استان دیگر که در آینده به این عملکرد اضافه می‌شود، پیمایش شناسی انجام شد. 

وی نقش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در حوزه ژئوتکنیک دریایی و سازه‌های ساحلی و فراساحلی را طی یک سال گذشته موثر خواند و گفت: با دانشی که این شرکت به آن دسترسی پیدا کرده است در بحث سواحل دریایی نیز صاحب عملکرد است و خوشبختانه بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش در این آزمایشگاه قابلیت انجام دارد و امیدواریم با توجه به تلاش گسترده همکارانمان در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، بتوانیم همگام با دانش روز دنیا اقدامات موثری را در بحث ژئوتکنیک و بحث کنترل کیفی پروژه های عمرانی زیرساختی و روبنایی کشور انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث نهضت ملی مسکن نیز با اغلب استان‌های کشور در حال انجام فعالیت‌های مربوطه در راستای زیرساخت‌ها و کنترل کیفی پروژه‌ها هستیم. همچنین ظرفیت‌سازی برای افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ضرورت دارد؛ چراکه طول عمر مفید ساختمان‌ها طی ۱۰ سال گذشته ۳۲ سال بود و امروز به ۲۶ سال رسیده است، درحالی که باید یک برنامه‌ریزی گسترده از سوی نهادهای مربوطه صورت گیرد و عمر مفید به بیش از ۵۰ سال برسد.

کیانپور با بیان اینکه طی یک ماه گذشته بیش از ۵۰ واحد محلی به واحدهای مرتبط با کنترل کیفی پروژه‌ها اضافه شده است، گفت: در حوزه قیر و آسفالت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یکی از مهمترین مراجعی است که خدمات منحصر به فرد ارائه می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به عملکرد خوبی که در خصوص بحث آسفالت و قیر انجام شده است، این آزمایشگاه در اکثر پروژه‌های کشور حضور موثر و گسترده‌ای دارد و تلاش بر این است به منظور ارتقا دانش فنی، دستگاه‌های اجرایی را همراهی کنیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: در این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌ایم امسال آموزش ۲۰۰ هزار نفر ساعت را برای مهندسان اجرایی در دستور کار داشته باشیم که تا به امروز با همکاری شوراهای فنی استان‌ها و همراهی مدیران کل دفاتر فنی و سازمان برنامه و بودجه آموزش ۱۲۰ هزار نفر انجام شده است.

کیانپور به همکاری این دستگاه با حوزه معادن اشاره کرد و گفت: قراردادها و تفاهمات خوبی را نیز در این راستا با سازمان ایمیدرو منعقد کردیم و بنا داریم در حوزه معادن در بخش حفاری، همکاری خوب و سازنده‌ای را داشته باشیم و در بحث پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور در حال حاضر طی یک سال گذشته بیش از ۶۵ هزار متر حفاری انجام دادیم و خوشبختانه در اکثر پروژه‌های زیربنایی کشور به جزء وزارت راه و شهرسازی همکاری خوبی را با وزارت نیرو در بخش سدها داریم. 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشان کرد:‌ همکاری که در بخش پتروشیمی پالایشگاهی داشتیم و پروژه پالایشگاهی مکران در حوزه جنوب یکی از پروژه‌هایی است که این شرکت در آن حضور گسترده و موثری دارد و امید داریم به نقطه‌ای برسیم که بدون نیاز به هیچ گونه ابزار و امکانات خارجی بتوانیم در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی هم با توجه به آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، حضور داشته باشیم و یک عملکرد خوبی را در حوزه عمران و بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقاء پروژه‌های کشور رقم زنیم.

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری  مبنی بر نقش‌آفرینی این شرکت در بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه گفت: با ۳۷ دستگاه اجرایی عملیات کنترل اجرایی را در دستور کار داریم و حدود ۷۵ درصد از خدماتی که ارائه می‌دهیم مشخصا با وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف است. 

وی با بیان اینکه قسمت اعظم این پروژه ها در حوزه زیرساخت‌ها است، عنوان کرد: طی یکسال گذشته در بخش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات کل حمل و نقل جاده‌ای همکاری بسیار خوبی را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین از فعالیت این شرکت در حوزه ژئوتکنیک دریایی خبر داد و اظهار کرد: در راستای احداث بنادر جدید همچون بندر ریگ، گناوه و دیلم در بحث ژئوتکنیک دریایی فعال هستیم و در راستای سازه‌ها فعالیت‌های خوبی را با سازمان بنادر در دستور کار داریم.