شناسهٔ خبر: 115772 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد؛

میزان زمین‌های تامین‌شده برای نهضت ملی مسکن / اعلام ۹ الزام فنی و کارشناسی در تصویب زمین‌های طرح

پروژه نهضت ملی مسکن قم بنا بر اعلام شورای عالی شهرسازی و معماری، در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان ۳۵۱۱ هکتار و در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تاکنون به میزان ۷۸۰۷ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین انجام شده و تخصیص زمین همچنان در حال اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری اعلام کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را تصمیم‌گیری می‌کند و فرآیند تغییر کاربری و الحاق اراضی دولتی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر بر اساس مکاتبه وزیر راه و شهرسازی و به منظور تسهیل تامین زمین، به عهده استانداران قرار داده شده است.

معاونت شهرسازی و معماری تأکید کرد: تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرح‌های جامع شهری و توسعه سکونتگاه‌های شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام می‌گیرد، که در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان  ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت گرفت. همچنین در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تامین زمین به میزان  ۷۸۰۷هکتار در سه قالب فوق‌الذکر انجام شده است و همچنان در حال اقدام است.

همچنین ساز و کار تامین زمین مرتبط با نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای عالی و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر طبق مصوبه شورای عالی مسکن فقط با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان انجام می‌گیرد.

معاونت شهرسازی و معماری با اشاره به نکات قابل توجه در فرایند تصویب و توجه ویژه به ملاحظات فنی و کارشناسی تصریح کرد: عدم الحاق در عرصه‌ها و حریم منابع آبی، مسیل‌ها، اراضی زراعی و کشاورزی، عدم توسعه شهری و الحاق اراضی در بستر و حریم گسل، پرهیز از توسعه به سمت مراکز صنعتی و رعایت عوامل زیست محیطی و ممنوعیت توسعه مسکونی و الحاق به محدوده‌های تاریخی و باستانی از جمله این موارد است.

همچنین پائین بودن هزینه‌های آماده‌سازی و تامین زیرساخت‌های خدماتی، رعایت شیب مناسب در اراضی الحاقی، عدم توسعه اراضی در پهنه فرونشست، پرهیز از توسعه محدوده شهری به سمت مراکز حساس و خطر زای واقع در حریم شهرها و رعایت اصول پدافند غیرعامل و  تامین سرانه‌های خدماتی در مقیاس محله تا شهر بنابر مساحت اراضی از موارد دیگر مورد توجه در ملاحظات فنی و کارشناسی بوده است.

به گزارش معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، همچنین کلیه اقدامات انجام شده پس از بررسی کارشناسی در کمیته‌های فنی ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری در صحن شورای عالی مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.