شناسهٔ خبر: 116007 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای ۳ سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

فعالیت سامانه بارشی و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها/اختلال در تردد

رگبار سازمان هواشناسی کشور برای سه سامانه نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، حاکمیت بادهای گرم جنوبی و افزایش شیو فشاری هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از دوشنبه چهاردهم شهریورماه آغاز شده و تا جمعه هجدهم ادامه دارد.

نوع مخاطره سامانه رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش محسوس دما و منطقه اثر آن در روز دوشنبه گیلان، شرق اردبیل و غرب مازندران، روز سه‌شنبه گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، روز چهارشنبه گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان، روز پنج‌شنبه اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان و روز جمعه اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی اعلام شده است.

اثر مخاطره این سامانه احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت پیش‌بینی شده است.

احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سامانه دوم حاکمیت بادهای گرم جنوبی بوده و از روز شنبه دوازدهم شهریورماه آغاز شده و تا یک‌شنبه ادامه دارد.

نوع مخاطره تداوم هوای گرم و منطقه اثر آن اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران خواهد بود و اثر مخاطره افزایش مصرف در حامل‌های انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و افزایش پتانسیل آتش سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی و مصرف بهینه، پرهیز از حضور در فضای باز بویژه در ساعات گرم روز و اطمینان از خاموش بودن آتش هنگام ترک جنگل توصیه کرده است.

سامانه سوم افزایش شیو فشاری از روز شنبه دوازدهم شهریورماه آغاز شده و تا روز چهارشنبه شانزدهم ادامه دارد.

نوع مخاطره وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار اعلام شده و منطقه اثر آن برای روز شنبه شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان جنوبی و جنوب شرق خراسان رضوی، روز یک‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، جنوب غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان و شمال بوشهر، روز دوشنبه نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کردستان، نیمه غربی کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر و غرب لرستان، روز سه‌شنبه شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر و روز چهارشنبه نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها توصیه کرده است.