شناسهٔ خبر: 116031 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

تشدید نظارت بر پایانه‌ها و فروش حضوری بلیت

ترمینال اتوبوسرانی معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال سامانه‌های فروش بلیت اتوبوس ویژه مرزهای غربی کشور برای سفر اربعین به سامانه سماح خبر داد و گفت: از ساعت ۲۴ امشب پیش فروش اینترنتی بلیت‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ضمن بازدید سرزده از پایانه غرب کشور گفت: روز گذشته از پایانه غرب ۲۲۰ سرویس برای مرزهای خسروی، ایلام و مهران بلیت فروخته شده است.

وی با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های فروش اینترنتی ادغام سامانه مربوطه با سامانه سماح، عنوان کرد: با پیگیری که انجام شد، صرفا برای افرادی که در سامانه سماء ثبت نام کردند،‌ ساعت ۲۴ امشب، ۱۳ شهریورماه، ۵۰ درصد از ظرفیت شرکت‌ها به صورت اینترنتی پیش‌فروش می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا ساعت ۲۴ شب گذشته قریب به ۱۸۷هزار نفر از زائران توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به مرزها مراجعه کردند و نزدیک به ۶۳ درصد از مقصد زوار مرز مهران، ۳۲ درصد مرز شلمچه، دو درصد چذابه و دیگر مرزهای خسروی، تمرچین و باشماق نیز نزدیک به سه درصد بود. در این راستا نزدیک به ۳۲ هزار صندلی از طریق تهیه بلیت اینترنتی به فروش رفته است و اکنون نیز فروش اینترنتی بلیت نزدیک به ۲۰ درصد است.

امانی با تاکید بر اینکه از ساعت ۲۴ امشب ۵۰ درصد ظرفیت پیش فروش می‌شود، اعلام کرد: نزدیک به اربعین حسینی نیز بیش از ۹۰ درصد از پیش‌فروش‌ها به صورت اینترنتی انجام خواهد شد و ظرفیت‌ها برای روزهای آتی نیز در نظر گرفته می‌شود. 

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از تخلفات، برخی از سایت‌ها محدود شده‌اند، گفت: به محض باز شدن ظرفیت‌ها برای همان روز بلیت به فروش می‌رسد و پیش‌فروش‌ها صرفا برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که در سامانه سماء عضو هستند.

اختصاص هشت هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه هشت هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برای اربعین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مقرر شده از ظرفیت برخی از دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ که دارای سرویس هستند نیز استفاده کنیم و این امر درحال پیگیری است تا برای بازگشت زائران بتوانیم قریب به سه هزار عدد از ناوگانی که در قالب سرویس در اختیار موسسات و کارکنانشان است را استفاده کنیم.

امانی افزود:‌ در بحث تامین ناوگان کمبودی وجود ندارد و زائران سفر را براساس برنامه زمان‌بندی ۱۰ تا ۱۵ روزه آغاز می‌کنند؛ با این حال اما برای بازگشت زوار با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از زائران طی سه روز به مرزهای ورودی کشور مراجعه می‌کنند، بیشترین کمبود را در این ایام خواهیم داشت و برآنیم ظرفیت ناوگان بازگشت مسافران را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از پیش نیز اعلام کرده‌ایم با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقل عمومی و تقارن اربعین حسینی با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس و سفرهای تابستانی،‌ به گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد که پاسخگوی سرویس‌های داخلی کشور نیز باشیم. 

تشدید نظارت بر پایانه‌ها و فروش حضوری بلیت

امانی از تشدید نظارت‌ها بر پایانه‌ها و فروش حضوری بلیت خبر داد و گفت: در پایانه‌ها میز خدمت مستقر شده و سامانه ۱۴۱ نیز آمادگی پاسخگویی به هموطنان را دارد و نرخ‌های مصوبی که اعلام شده است باید رعایت شود، اگر هموطنان با تخلفی مواجه شدند، از طریق میز خدمت یا سامانه ۱۴۱ اطلاع‌رسانی کنند تا کمیسیون‌های ویژه رسیدگی به تخلفات با حضور در پایانه‌ها با متخلفان برخورد کنند. 

امانی افزود: اکثریت اتوبوس‌ها براساس نوسازی ناوگانی که طی سالیان پیش صورت گرفت، ۲۵ نفره است و تعداد کمی اتوبوس‌ ۴۴ نفره وجود دارد، لذا ملزم هستیم تمامی نرخ‌ها را براساس نوع اتوبوس اعلام کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید براینکه در بازدید امروز از پایانه‌ها کمبود اتوبوس مشاهده نشد، اظهار کرد: به سبب کمبودهایی که در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد، از هموطنان عذرخواهی می‌کنم و  از زائران تقاضا دارم برای بازگشت، مرز ورودی خود را به سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند تا مطلوب‌ترین برنامه‌ریزی برای بازگشت زوار انجام شود.