شناسهٔ خبر: 116050 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شورای مسکن مطرح شد؛

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اهتمام نوسازی بافت‌های فرسوده

وزیر وزیرراه و شهرسازی در نشست شورای مسکن تاکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی اهتمام بیشتری به نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورای عالی مسکن با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و معاونین و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس روز یکشنبه ۱۳شهریور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اولویت واگذاری زمین به خود مردم است تا مردم خودشان زمین بسازند گفت: مردم خودشان تدریجی خانه را می سازند، باید کار کنیم تا مردم از مستاجری نجات پیداکنند.

قاسمی تصریح کرد: در استان‌هایی که زمین وجود دارد ، زمین به صورت تک واحدی و ویلایی به مردم ارائه شود و قرارداد یکساله ونیمه بسته شود و هرجایی که زمین کم است اجازه ساخت دو طبقه و سه طبقه داده شود تا مردم به صورت گروهی خانه هایشان را بسازند.

قاسمی اولویت اول در طرح نهضت ملی مسکن را واگذاری ویلایی تک واحدی به مردم در استان‌هایی مطرح کرد که زمین داریم.

وی با اشاره به اهمیت سرعت ساخت مسکن در کشور به مدیران توصیه کرد: مدیران راه و شهرسازی هر روز به پروژه های ساخت مسکن سرکشی کنند.

وی افزود: مسئول کار در ساخت مسکن در استان مدیر کل راه و شهرسازی هر استان است.

قاسمی تاکید کرد: اولویت اول واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن را از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده می شود.

وی با اعلام اینکه دست مدیران کل راه و شهرسازی در هر نوع اقدام عملیاتی در طرح نهضت ملی مسکن و قرارد با انبوه سازان باز است، بیان کرد: با انبوه سازان می‌توان از ظرفیت زمین تهاتر استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد خیلی خوب بانک مسکن افزود: گزارشی مبنی برعدم همکاری بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تا کنون اعلام نشده و همه جا بانک مسکن پای کار نهضت ملی مسکن بوده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم به مدیران کل راه و شهرسازی آنها مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف زمین‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند.

وی افزود: ما نباید از برنامه زمان‌بندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کنیم و تمامی اختیارات لازم را هم به استانداران به عنوان روسای شورای عالی مسکن داده‌ایم و کوتاهی و تاخیر در این زمینه پذرفتنی نیست.

اهمیت توجه به بافت فرسوده در طرح نهضت ملی مسکن

قاسمی بر ظرفیت بالای بافت های فرسوده در تولید مسکن که بطور متوسط از نوسازی هر واحد فرسوده ۳ واحد جدید نیز تولید می شود، تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی به مدیران راه و شهرسازی دستور داد با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و بسته‌های تشویقی مناسبی برای سازندگان تعریف کنند و به صورت هفتگی ضمن بازدید از محلات هدف و روند نوسازی مسکن را پیگیری کنند و به عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار دهند.

عضوکابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: چنانچه بسته‌های تشویقی مناسب برای این کار تعریف شود نیاز چندانی به تسهیلات بانکی هم نخواهد بود.