شناسهٔ خبر: 116143 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

۱۳ پروژه شاخص هواشناسی در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید

ایستگاه هواشناسی در فرودگاه مهرآباد مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از بهره‌برداری ۱۳ پروژه شاخص هواشناسی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش محمدی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: در راستای احداث و توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در سطح استان، از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی و ملی سال ۱۴۰۰، سه پروژه شاخص توسط اداره کل هواشناسی استان با اعتباری بالغ بر بیست و شش میلیارد ریال اجراگردیده است که در هفته دولت افتتاح شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: این پروژه‌ها شامل سامانه بادسنجی فرودگاه اردبیل، ایستگاه تمام خودکار اقلیم‌شناسی شهرستان اصلاندوز و ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی در سطح استان است که طی مراسمات مختلف هفته دولت و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده معین دولت در استان و همراهی استاندار، فرمانداران و سایر مسئولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسیده و مشغول به خدمت ‌سانی به مردم شریف استان اردبیل شدند.

محمدی در خصوص سامانه بادسنجی فرودگاه اردبیل خاطر نشان کرد: مهم‌ترین وظیفه سازمان هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات آب و هوایی است و متاسفانه شرایط خاص جوی حاکم در فرودگاه اردبیل، منجر به تاخیر یا کنسلی بیشتر پروازها به این فرودگاه می‌شود، با توجه به اینکه این فرودگاه مهمترین مسیر ارتباط هوایی استان است، این امر موجب ایجاد مشکلات متعدد برای مردم عزیز استان می‌شود، این موضوع دغدغه مسئولین استان بوده و در دو سال اخیر اقدامات مناسبی در راستای تجهیز و کاهش کنسلی پروازها، توسط دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.  

وی گفت: اداره کل هواشناسی استان اردبیل در راستای افزایش ایمنی و سلامت پروازها اقدام به نصب و راه‌اندازی سامانه باد سنجی تمام خودکار در باند دوم فرودگاه اردبیل کرده است که به دست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته دولت افتتاح شد و وجود این سامانه کمک زیادی به تصمیم‌گیری خلبان در امر نشست و برخاست پروازها خواهد کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص ایستگاه تمام خودکار هواشناسی و اقلیم‌شناسی شهرستان اصلاندوز نیز توضیح داد: پارامترهای هواشناسی یکی از مهم‌ترین عناصر تاثیرگذار بر روند کشاورزی هر منطقه است و اطلاع از وضعیت باد، بارش و تغییرات دمایی برای کشاورزان مهم است چرا که نقش بسیار مهمی در عملیات کشاورزی دارد و الگوی کشت با توجه به پارامترهای هواشناسی هر منطقه تعیین می‌شود.

محمدی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه منطقه اصلاندوز مغان سال گذشته تبدیل به شهرستان شد و این منطقه از قطب‌های کشاورزی، باغبانی و گردشگری استان است، اداره کل هواشناسی استان اردبیل در راستای خدمت‌رسانی شایسته به اهالی شریف این شهرستان احداث ایستگاه تمام خودکار اقلیم‌شناسی را در اولیت کاری خود قرار داده که خوشبختانه این ایستگاه در کمتر از یکسال احداث و تجهیز شده و طی مراسمی در هفته دولت با حضور فرماندار شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 وی افزود: با عملیاتی شدن این ایستگاه امکان اندازه‌گیری و ارائه گزارش روزانه هواشناسی این شهرستان در کنار سایر شهرستان‌های استان از بسترهای رسانه‌ای و صدا و سیمای استان فراهم شد و همچنین استفاده از این داده‌ها دقت پیش بینی‌ها، هشدارها و ارائه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی به کاربران منطقه را افزایش خواهد داد.

محمدی در خصوص توسعه شبکه ایستگاه‌های باران‌سنجی در سطح استان نیز گفت: وقوع حوادث مختلف جوی مانند سیل، جان و مال مردم عزیزمان در سطح کشور را همواره تهدید کرده است، در این راستا توسعه شبکه ایستگاه‌های باران‌سنجی به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در سطح استان و جمع‌آوری داده‌های بارش به صورت مداوم به عنوان یکی از پارامترها، در مدیریت منابع آب و بحران‌های ناشی از سیلاب بسیار حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: اداره کل هواشناسی استان اردبیل در سال جاری اقدام به توسعه شبکه و احداث ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی با توزیع جغرافیایی متوازن در سطح استان کرده است.

محمدی همچنین تجهیز و استفاده از فن‌آوری‌های نوین و ایستگاه‌های تمام خودکار را از اولویت‌های کاری این اداره کل بر شمرد و افزود: داده‌های ایستگاه‌های باران‌سنجی تمام خودکار، بصورت برخط قابل استفاده خواهد بود و این داده‌ها در صحت سنجی و کالیبراسیون مدل‌های پیش‌بینی عددی و تصاویر رادار هواشناسی نیز استفاده می‌شود.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، در راستای توسعه شبکه ایستگاه‌های باران سنجی ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی خودکار و سنتی در سال جاری احداث و در هفته دولت به بهره‌برداری رسید که این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه‌های باران‌سنجی خودکار ثمرین-گوگ تپه -عنبران - میناباد- ننه کران  و ایستگاه‌های باران‌سنجی سنتی گرمی(حمزه خان) نمین(روستای گرده)-فیروزآباد(زرج آباد)-نیر(کور عباسلو،رضاقلی قشلاقی،مهماندوست) هستند.