شناسهٔ خبر: 116147 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر اعلام کرد؛

پایان تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد بندری و دریایی/ پایش مستمر شاخص‌ها برای ارتقای بهره‌وری/ تمرکز گرایش‌های تجاری در بنادر بدون اتلاف وقت، هزینه و انرژی

بنادر مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) در راستای ارتقای بهره‌وری و عملکرد دریایی و بندری پایان یافت و در اختیار مدیران ارشد این سازمان قرار گرفت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید خورسندی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان از سال ۱۳۹۷ با تشکیل کارگروه پایش شاخص‌های کلیدی عملکرد بندری و دریایی (KPI) احصای شاخص‌ها را شروع کرد، گفت: از طریق نرم‌افزار داشبورد مدیریتی، داده‌ها از سامانه‌های عملیاتی سازمان واکشی می‌شوند و با فرمول محاسباتی تعریف شده اندازه‌گیری و پایش می‌شوند.   

مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از جمله شاخص‌های تعریف شده طی این فرایند می‌توان به شاخص ترافیک دریایی (Maritime Traffic)، ترافیک شناورها (Vessel Traffic)، ماندگاری کالا، حمل‌ونقل چندوجهی، زمان حضور شناور در بندر (Port Time)، میزان کانتینری شدن، عملکرد به موقع، ردپای کربن و سطح ایمنی اشاره کرد.

خورسندی تاکید کرد: از ۱۵۹ شاخص عملکردی احصا شده ناشی از مطالعات گروه مطالعات راهبردی و مدیریت دانش سازمان بنادر، در یک فرایند ارزیابی و تجزیه و تحلیل توسط خبرگان بندری و دریایی و مدیران سازمان این تعداد به ۱۰ شاخص تقلیل یافت.  

وی یکی از مشکلات سازمان‌ها در استفاده بهینه از داده‌های موجود در سامانه‌های عملیاتی را پیاده سازی سامانه‌های مدیریت و پایش داده‌ها از جمله داشبوردهای مدیریتی و هوش کسب و کار (Business Intelligence) دانست و گفت: در بسیاری مواقع، داده‌ها از منابع مختلفی استخراج می‌شوند و یکپارچه کردن آنها برای به دست آوردن گزارش‌های تحلیلی، برای سازمان هزینه‌های مالی و زمانی زیادی در بردارد.  

به گفته خورسندی، سیستم‌های عملیاتی غالباً گزارش‌ها را تا سطح مدیران میانی و معاونت‌ها ارایه می‌دهند، از این رو استفاده از سیستم‌های عملیاتی به عنوان منبع تصمیم سازی توسط مدیران ارشد کمتر مشاهده شده است و بیشتر گزارش‌های مورد نظر این مدیران توسط مدیران میانی و با صرف زمان زیاد تهیه می‌شود.  

مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی با بیان یکی از ارکان تصمیم‌گیری صحیح توسط مدیران، اتکا به اطلاعات و گزارش‌های تحلیلی به جای تکیه بر نظرات و عقاید افراد است، یادآور شد: اغلب گزارش‌های سیستم‌های عملیاتی، گزارش‌های ساده و صرفاً نمایانگر عملیات انجام شده در سیستم است و نمی‌توان به وسیله آنها در زمان کوتاه گزارش‌های تحلیلی و چند بعدی تهیه کرد و از طرفی دانسته‌هایی که بر اساس مقادیر کمی بیان می‌شوند، عمدتاً قابل استدلال‌ و قابل درک‌ هستند.

وی تصریح کرد: شاخص‌های عملکرد، در هر سازمانی اهمیت استراتژیک دارد؛ چراکه با پایش مستمر آنها می‌توان برنامه استراتژیک یک سازمان را کنترل کرد؛ به درستی یا نادرستی هدفگذاری‌ها و طی کردن فرایندها پی برد و اینکه تشخیص داد تا چه اندازه به تحقق اهداف کسب و کار نزدیک هستیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، خورسندی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص‌های کلیدی عملکرد در جهت ارتقای عملکرد و افزایش سودآوری قدم برداشته است تا در گرایش‌های تجاری بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها به دنبال اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود.