شناسهٔ خبر: 116166 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله ۵.۴ فین هرمزگان در گفت‌وگو بارییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

۶ شهر و ۲۲۵ آبادی تحت تاثیر زلزله فین با بزرگی ۵.۴ قرار گرفت/ثبت یک پس‌لرزه در منطقه زلزله زده

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از زلزله فین استان هرمزگان را با بزرگی ۵.۴ اعلام کرد و از ثبت یک پس‌لرزه با بزرگی ۲.۹ در منطقه خبر داد.

علی بیت‌اللهی رییس زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله ۵.۴ فین استان هرمزگان را که امروز ۱۴ شهریور ساعت ۱۳:۴۴ در عمق ۱۴ کیلومتری و به فاصله ۳۲ کیلومتری فین، ۳۲ کیلومتری تازیان پایین و ۳۶ کیلومتری قلعه قاضی استان هرمزگان و در فاصله مستقیم ۱۰۱۱ کیلومتری تهران به وقوع پیوست را اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۹ شهر با جمعیتی معادل ۶۰۱ هزار و ۹۵۶ نفر و ۳۳۶ آبادی با جمعیتی حدود ۱۶۶ هزار و ۳۸۶ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این که تعداد کل جمعیت ساکن شهری و روستایی در محدوده شدت محسوس زلزله ۵.۴  فین استان هرمزگان  ۷۶۸۳۴۲ نفر است، گفت: بر اساس محاسبات، خسارتی برای این زلزله برآورد نشده است. اما در عین حال بازدیدهای میدانی  برای ارزیابی خسارت احتمالی ضرورت دارد. 

ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت

بیت‌اللهی ادامه داد: تعداد ۶ شهر و ۲۲۵ آبادی تا شعاع ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار دارند. تعداد کل مراکز جمعیتی شهری و روستایی در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) معادل ۶۴۷ هزار و ۲۵۶ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۷۵ هزار و ۴۸۰ واحد است که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۶۸ هزار و ۱۱۶ واحد فاقد اسکلت است.

به گفته وی، پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده بندرعباس با جمعیت ۵۲۶ هزار و ۶۴۸ نفر و پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده سرخون با جمعیت ۵ هزار و ۳۱۴ نفر ثبت شده است.

گسل پیشانی کوهستان گسل مسبب زلزله فین با بزرگی ۵.۴

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب این زلزله را گسل پیشانی کوهستان عنوان کرد و گفت: از زمان وقوع زلزله تعداد یک پس‌لرزه با بزرگی ۲.۹ در محدوده رومرکز زلزله به وقوع پیوسته است.

ثبت ۲۴۴۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در منطقه طی ۱۶ سال گذشته

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص لرزه‌خیزی محدوده رومرکز زلزله ۵.۴ فین استان هرمزگان اعلام کرد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال گذشته حاکی است که تعداد ۲ هزار و ۴۴۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در اطراف رومرکز زلزله به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۲۰۲ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ است.