شناسهٔ خبر: 116244 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خود مالکی طی چهار سال

ببینید | مراسم معارفه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطار ساخت مسکن روی ریل قرار گرفته است اظهار امیداواری کرد که طی چهار سال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خود مالکی ساخته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم  تکریم و معارفه معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه، با اشاره به اهمیت مسئله تامین مسکن در دوره‌های مختلف بعد از انقلاب، و تشریح وضعیت دوره فعلی، گفت: بیش از ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می‌شود و ادامه این روند معضل خواهد بود که باید تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کند. البته ما نه ناامید هستیم و نه می‌گوئیم نمی‌شود، بلکه حتما می‌گوئیم شدنی است.

قاسمی ضمن تقدیر از تلاش‌های محمود محمودزاده معاون پیشین مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به خصوص طی یک سال گذشته، اضافه کرد: در حدود یک سال گذشته انصافا کارهای زیربنایی خوبی صورت گرفته است تا ریل آماده شود. الان قطار ساخت مسکن روی ریل است و خوب هم به پیش می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به  قانون جهش تولید مسکن، گفت: مواردی از این قانون که مربوط به اعتبارات صندوق ملی مسکن بود محقق و اجرایی نشده است که با محقق نشدن آن تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن با دشواری همراه است.

وی افزود: ما با مشکلاتی در حوزه مسکن مواجه هستیم اما مشکلات حتما قابل حل است و شخص آقای رئیس جمهوری هم آمده‌اند پای کار و انصافا بعد از حضور ایشان در وزارتخانه پیگیری‌های خوبی انجام شد. تجربه مسکن مهر پیش روی ماست که باید از حُسن‌هایش استفاده کنیم و عیب‌هایش را برطرف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در برخی از استان‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ایم، تاکید کرد: در بحث خود مالکی که زمین از خود مردم است با تخصیص وام و پروانه ساخت مردم خودشان خانه می‌سازند و امیدواریم طی چهار سال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ واحد مسکونی خود مالکی ساخته شود.

قاسمی با اشاره به اهمیت انبوه‌سازی در ساخت مسکن گفت: باید در بحث انبوه سازی روش‌های ساخت را تغییر داده و به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با برشمردن ویژگی های شخصی و کار آمدی محمود محمودزاده از وی تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد با حضور هادی عباسی و کمک سایر مدیران در وزارتخانه و با هماهنگی و همدلی تمامی همکاران، جهش خوبی در حوزه مسکن ایجاد شود و اتفاق بزرگی در حوزه مسکن رخ دهد.

قاسمی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بنده خادم ملت و همه مردم ایران هستم، تاکید کرد: ان شاء الله با تلاش شبانه روزی در وزارتخانه در حوزه مسکن گام های بزرگی برداریم.

تعداد پروانه‌ها در سال جاری از ۷۰۰ هزار پروانه عبور می‌کند

بنابر این گزارش محمود محمودزاده، معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مراسم تکریم و معارفه معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه با بیان اینکه در حوزه‌هایی  همچون نظام مهندسی،‌ دفتر توسعه و مقررات  اقدامات بزرگی صورت گرفته که در سایه عظمت مسکن کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، عنوان کرد:‌ از این رو از همکارانمان که در این حوزه فعالیت دارند، قدردانی می‌کنم. چراکه برای اولین بار بحث برگزاری انتخابات الکترونیک در سازمان نظام مهندسی مطرح و شفاف‌سازی و مبارزه با سوء استفاده و تعارض منافع برای اولین بار در این دوره انجام شد و علی رغم همه تلاشی که صورت گرفت، از لحاظ پاکی نتوانستند به این سیستم ایرادی وارد کنند.

معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طرح نهضت ملی و پیش از آن طرح اقدام ملی را یک طرح منعطف خواند و اعلام کرد: در طرح اقدام ملی که از سال 1398 آغاز شده بود غیر از ۴۰ هزار واحد که در بافت فرسوده بود، فقط ۳۱ هزار واحد تسهیلات بانکی دریافت کرده بود؛ در حالی که واحدهای مسکونی به ۵۴۰ هزار واحد رسیده بود که قانون جهش تولید و پیگیری وعده دولت سیزدهم موجب سرعت قابل ملاحظه‌ای اجرای پروژه شد و امروز قریب به ۴۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شد و صدهزار واحد دیگر آماده است.

معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: برای اولین بار سامانه‌هایی همچون سامانه اسکان و املاک  ایجاد شد که اطلاعات بیش از ۷۳ میلیون شهروند را دارا است و بزرگترین بانک اطلاعاتی کشور محسوب می‌شود. 

محمودزاده با بیان اینکه کد پستی و کد ملی قریب به ۱۱۵ تا ۱۲.۵ میلیون خانوار متصل شده است، عنوان کرد: این امر بیانگر آن است هدف قانون در راستای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تحقق یافت و این امر برای اولین بار در تاریخ امور مالیاتی کشور محقق شد.

وی افزود:‌ ۶۷ درصد از خانه‌های خالی شناسایی شدند و به امور مالیاتی معرفی شدند که این امربه نوبه خود اقدامی عظیم محسوب می‌شود؛‌با این حال اما همکاری دستگاه‌ها در این میان بسیار کم بود. 

معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بیش از ۳۵۰ هزار متقاضی خودمالک در سامانه ثبت نام کرده‌اند که تا کنون حدود ۱۲ درصد از آن‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند و این رقم معادل کل پروانه‌های صادر شده طی یکسال است که در چهارماه محقق شد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: اکنون ۳۷۰ هزار پروانه آماده صدور وجود دارد که اگر توافقات با وزارت کشور نهایی شود، تعداد پروانه‌ها در سال جاری از ۷۰۰ هزار پروانه عبور می‌کند.