شناسهٔ خبر: 116266 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد

تأمین زمین برای ساخت ۱۶۶۶۶۷۳ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن

جوابیه وزارت راه و شهرسازی از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی زمین تأمین کرده است که روند تأمین زمین ادامه دارد. همچنین بر اساس آمارارائه شده تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساخت یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۲۴ واحد مسکونی آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی در پاسخ به محتوای منتشر شده در روزنامه راه مردم توضیحات زیر را منتشر کرد.

جناب آقای ناصر قدیری رازلیقی
مدیر مسئول محترم روزنامه راه مردم
با سلام و احترام
     بدین وسیله پیرو انتشار مطلبی در تیتر نخست روزنامه راه مردم با عنوان "دولت هنوز در مرحله تهیه زمین مانده است" به تاریخ ۱۴/۶/۱۴۰۱، طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات توضیحات زیر برای انتشار ارسال می‌شود.
خواهشمند است طبق قانون ذکر شده دستور فرمایید مطالب ارائه شده با همین تیتر و زیرتیتر و جزئیات در همان صفحه و ستون و با همان قلم به منظور تنویر افکار عمومی منتشر شود.


تأمین زمین برای ساخت ۱۶۶۶۶۷۳ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن
بیش از ۳۵۲ هزار واحد خودمالکی شهری در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند

وزارت راه و شهرسازی از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی زمین تأمین کرده است که روند تأمین زمین ادامه دارد. همچنین بر اساس آمارارائه شده تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساخت یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۲۴ واحد مسکونی آغاز شده است که ۹۰ هزار و ۴۵۴ واحد در مرحله نازک کاری ساخت قرار دارد و بیش از ۴۸۰ هزار واحد دارای فونداسیون است.
وزارت راه و شهرسازی به منظور ایجاد تعادل و ثبات نسبی در بازار مسکن و همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن و توسعه و ساماندهی بازار استیجار، طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار داده است که امید می‌رود با اجرای این طرح، مشکلات مربوط به حوزه مسکن تا حدود زیادی مرتفع شود.
شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را تصمیم گیری می کند و فرآیند تغییر کاربری و الحاق اراضی دولتی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر براساس مکاتبه وزیر راه و شهرسازی و به منظور تسهیل تامین زمین به عهده استانداران قرار داده شده است.
تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرح‌های جامع شهری و توسعه سکونتگا ها شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام می گیرد، که در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان بیش از ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت پذیرفت.
در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تامین زمین به میزان بیش از ۷۸۰۷ هکتار در سه قالب فوق الذکر انجام پذیرفته است و همچنان در حال اقدام است.

ساز و کار تامین زمین مرتبط با نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورایعالی و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر طبق مصوبه شورایعالی مسکن فقط با مصوبه شورای برنامه ریزی استان انجام می پذیرد. نکته قابل توجه در فرایند تصویب توجه ویژه به ملاحظات فنی و کارشناسی ذیل می باشد.
- عدم الحاق در عرصه ها و حریم منابع آّبی، مسیل ها، اراضی زراعی و کشاورزی
- عدم توسعه شهری و الحاق اراضی در بستر و حریم گسل
- پرهیز از توسعه به سمت مراکز صنعتی و رعایت عوامل زیست محیطی
- ممنوعیت توسعه مسکونی و الحاق به محدوده های تاریخی و باستانی
- پائین بودن هزینه های آماده سازی و تامین زیر ساخت های خدماتی
- رعایت شیب مناسب در اراضی الحاقی
- عدم توسعه اراضی در پهنه فرونشست
- پرهیز از توسعه محدوده شهری به سمت مراکز حساس و خطر زای واقع در حریم شهرها و رعایت اصول پدافند غیر عامل
- تامین سرانه های خدماتی در مقیاس محله تا شهر بنابر مساحت اراضی
همچنین کلیه اقدامات انجام پذیرفته پس از بررسی کارشناسی در کمیته های فنی ذیل شورایعالی شهرسازی و معماری در صحن شورایعالی مطرح و تصمیم گیری می‌شود.
همچنین به منظور استفاده از ظرفیت زمین و ساخت سازندگان و متقاضیان دارای زمین (خود مالکین) جهت افزایش تولید و سرمایه گذاری در بخش مسکن، تسهیلات موضوع ماده (۴) طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان خود مالک نیز پرداخت می¬گردد که در این راستا تاکنون به ظرفیت ۳۴۰ هزار واحد مسکونی تقاضای دریافت تسهیلات در سامانه این طرح ثبت گردیده است.

اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:

تهیه و ابلاغ برنامه تأمین مسکن استانها 

نیازسنجی زمین و مسکن به تفکیک شهری و استانی برای تولید سالانه مسکن انجام پذیرفت و به استانها و دستگاههای اجرایی متولی ابلاغ گردید. این نیازسنجی مطابق با نیاز به مسکن خانوار در مقیاس شهر، با لحاظ شاخص‌های نیاز انباشته به مسکن، ازدواج، طلاق، مرگ و میر، نیاز به نوسازی واحدهای موجود و همچنین تعداد خانه‌های خالی قابل عرضه به بازار با توجه به آمار و اطلاعات اخذ شده از مرکز آمار ایران و سایر مراجع مربوطه محاسبه شده است.

طراحی و ایجاد زیرساخت پالایش و نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها

با توجه به اینکه نیاز به بستری شفاف برای ثبت نام و پالایش دقیق و سهل متقاضیان بود، سامانه‌ای طراحی شد که هم امکان ثبت نام فراهم گردد و هم به صورت برخط تمام مشخصات پروژه‌ها، تامین زمین، متقاضیان و اتصال تسهیلات بانک‌ها و نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها به طور همزمان قابل رویت و پیگیری باشد. ثبت نام متقاضیان مسکن در قالب فازهای نهضت ملی مسکن (طی ۷ مرحله و از طریق اعلام عمومی)، طرف‌های تفاهم (شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان راهداری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، انجمن تالاسمی) و خودمالکین انجام شده است.

اقدامات و دستاوردها 
•    ثبت نام ۵.۵  میلیون متقاضی مسکن در سامانه
•    اتصال وب سرویسی سامانه نهضت ملی مسکن به سامانه املاک و مستغلات وزارت صمت (سامانه کد رهگیری)، سامانه ملی املاک و اسکان کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک
•    اخذ بیش از ۱۲ میلیون استعلام استفاده از تسهیلات دولتی
•    افتتاح غیرحضوری حساب برای بیش از ۵۰۰ هزار متقاضی
•    ثبت اطلاعات ۱۵۶۷۵ قطعه زمین به ظرفیت بیش از ۱.۵ میلیون واحد مسکونی
پالایش متقاضیان
در راستای بررسی شرایط متقاضیان حسب ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سابقه مالکیت و عدم استفاده از امکانات دولتی (فرم بند ج) به صورت سیستمی و از طریق سامانه مربوطه صورت می‌پذیرد و پس از آن متقاضیان واجد شرایط جهت بررسی سابقه سکونت، اخذ و بررسی مدارک مورد نیاز از طریق سامانه مذکور به دستگاه‌های متولی اجرای طرح نهضت ملی مسکن معرفی می‌شوند.
ایجاد بانک زمین 
به منظور گردآوری و ساماندهی اطلاعات اراضی دولتی جهت تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح جهش تولید مسکن، اطلاعات مربوط به اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران در بانک اطلاعاتی زمین ثبت و همچنین آن دسته از اراضی دولتی که در اختیار سایر دستگاه‎ها قرار دارد توسط ادارات کل راه و شهرسازی شناسایی شده و در این بانک جانمایی و درج شد.
شروع عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه ها
با توجه به فرآیند صدور پروانه و مشکلات و موانع موجود، پس از احصا زمین، عملیات اجرایی در سریع ترین زمان ممکن شروع شد. 
پیگیری پرداخت تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن
۱.    پیگیری تأمین تسهیلات مورد نیاز بر اساس قانون جهش تولید مسکن برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال¬۱۴۰۰، همچنین هماهنگی برای پرداخت تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن وفق مفاد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن 
۲.    وفق ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، شبکه بانکی می‌بایست ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اختصاص دهند که این رقم حسب تبصره (۱۸) قانون جهش تولید مسکن سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۱ حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. برای پرداخت این تسهیلات توسط بانک‌های عامل، وزارت راه و شهرسازی با پیگیری از بانک مرکزی ج.ا.ا و با همکاری این بانک نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز تسهیلات و همچنین ایجاد سامانه مربوطه جهت معرفی سازندگان به بانک‌های عامل اقدام نموده است.
۳.    پیگیری افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به میزان ۴۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان برای سایر کلان شهرها، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر مناطق شهری و ۲۰۰ میلیون تومان برای مناطق روستایی به ازای هر واحد و همچنین افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال به ۲۰ سال.(مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی)
پیش از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سقف تسهیلات ساخت مسکن در طرح‌های حمایتی ۱۰۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۲ ساله بوده است، لکن پس از تصویب و ابلاغ قانون مذکور به منظور افزایش اثربخشی تسهیلات ساخت مسکن و کاهش سهم آورده متقاضیان و حمایت از تولید مسکن توسط بخش خصوصی، سقف تسهیلات به مبالغ فوق‌الذکر با دوره بازپرداخت ۲۰ساله افزایش یافت.


اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و عرضه مسکن

    برگزاری سه جلسه شورای عالی مسکن برای تسریع سیاست‌گذاری در راستای تسهیل و تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن، طرح مسائل و مشکلات این حوزه و اتخاذ تصمیمات لازم در برخی موارد برای رفع مشکل.
    اعلام فراخوان برای تدوین طرح جامع مسکن به تمامی دانشگاه‌ها، اساتید و قطب‌های علمی کشور و همچنین اعلام عمومی از طریق مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت متبوع، انتخاب مشاور و تدوین پیش نویس شرح خدمات طرح جامع مسکن.
    پیش‌بینی تأمین تسهیلات مورد نیاز بر اساس قانون جهش تولید مسکن برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال¬۱۴۰۰، همچنین هماهنگی برای پرداخت تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن وفق مفاد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (تدوین و ابلاغ دستورالعمل¬های مورد نیاز اعطای تسهیلات ساخت مسکن، ثبت¬نام در سامانه تسهیلات از سازندگان طرح¬های حمایتی مسکن و بخش خصوصی با معرفی به بانک¬های عامل، پرداخت تسهیلات به متقاضیان و ...).
    افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به میزان ۴۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان برای سایر کلان شهرها، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر مناطق شهری و ۲۵۰ میلیون تومان برای مناطق روستایی به ازای هر واحد و همچنین افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال به ۲۰ سال.(مجموع دوران مشارکت مدنیو فروش اقساطی).
    آغاز عملیات اجرایی ۱۵۸ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی.
    ثبت¬نام از متقاضیان و سازندگان دارای زمین (خودمالکین) به استعداد بالغ بر ۳۵۲ هزار واحد مسکونی برای پرداخت تسهیلات ساخت.
    انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی) و همچنین سازمان اوقاف برای تأمین مسکن ۵۲۰ هزار تحت پوشش فاقد مسکن این نهادها در شهرها و روستاهای کشور.
    برآورد زمانی و مکانی میزان مصالح ساختمانی مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام هماهنگی با وزارت صمت برای تأمین مصالح مورد نیاز.
    پیگیری تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در قانون جهش تولید مسکن.
    مطالعه، مکان‌یابی و تصویب طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و ۶ شهر جدید (علاوه بر ۲۲ شهر جدید موجود) برای تأمین زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی در شهرهای دارای مشکل کمبود زمین بخصوص کلان شهرها (این شهرک¬ها در مراحل مختلف از طراحی تا تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی می¬باشند).
    انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرائی از جمله سازمان اوقاف، بنیاد مستضفعان جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش برای تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه شامل کارگران، نیروهای مسلح و طلاب، بسیجیان و...، به ظرفیت حدود ۴ میلیون واحد مسکونی جهت استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برای تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه.

همکاری در تدوین آیین‌نامه اجرایی شناسایی خانوار با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم.
انجام هماهنگی لازم با وزارت کشور برای اعمال تخفیف در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی مسکن توسط شهرداری‌ها.
    انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسین داوطلب به ارائه خدمات فنی و مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن.
    اصلاح ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرصه مسکن برای افزایش طول دوران فروش اقساطی زمین از ۵ سال به ۱۰ سال.
    پیگیری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل در امور بیمه و کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی طرح‌های حمایتی مسکن.
    اصلاح ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن با هدف تسهیل شرایط متقاضیان واجد شرایط طرح‌های حمایتی دولت در حوزه سابقه مالکیت و سابقه سکونت.
    اصلاح برخی از مواد آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با هدف تسهیل شرایط متقاضیان و ضوابط واگذاری زمین (ماده یک آیین‌نامه مذکور)
    تدوین پیش‌نویس اساس‌نامه صندوق ملی مسکن بر اساس ماده(۳) طرح جهش تولید مسکن و تصویب ابلاغ آن توسط دولت و برآورد منابع قابل تخصیص به این صندوق، انجام مکاتبات لازم و پیگیری تخصیص منابع.
    تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه احراز سابقه سکونت و مالکیت در طرح¬های حمایتی مسکن.
    تدوین دستورالعمل نحوه برخورداری پلکانی خانوار از حمایت های قانونی جهش تولید مسکن.
    تدوین آیین¬نامه مربوط به نحوه واگذاری زمین به صورت ۹۹ ساله در شهرهای کشور.
    تدوین دستورالعمل ضوابط و شاخص ها و تحقق هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی در طرح¬های حمایتی مسکن.
    تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه احراز شرایط مجردین در طرح های حمایتی مسکن.
    تدوین آئین نامه مربوط به ماده ۴ قانون تعالی خانوار و حمایت از جوانی جمعیت برای تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر. 
    تدوین آیین‌نامه تسهیل و توسعه صندوق های زمین و ساختمان در بخش مسکن.