شناسهٔ خبر: 116349 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد؛

تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر هرمزگان/ احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و پایانه خدمات کانتینری و کالای کانتینری

بنادر مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، احداث پایانه خدمات کانتینری و کالای کانتینری، احداث ترمینال مکانیزه غلات و واگذاری چهار پایانه کانتینریِ آماده بهره‌برداری را از شاخص‌ترین اقدامات انجام شده و پیش رو در راستای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر این استان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین‌ عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح اقدامات انجام شده و پیش رو جهت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر استان، گفت: در این راستا افزایش ظرفیت مخازن انبارش فرآورده‌های نفتی، ۱۵۰۴ میلیارد ریال جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی در این باره بیان کرد: سرمایه گذاری برای احداث پایانه نفتی در ۲۲ هزار متر مربع از اراضی بندر خلیج فارس اجراشده است که این پایانه ۳۶ هزار متر مکعب به ظرفیت کنونی بندر (۵۳۰ هزار تن) اضافه خواهد کرد .

وی  افزود: با بهره برداری از این پایانه افزایش ۳۶۶ هزار تن عملکرد تخلیه و بارگیری سالیانه مواد نفتی و اشتغال مستقیم برای ۴۶ نفر دربندر خلیج فارس محقق خواهد شد.

عباس‌نژاد، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۵۲۲۰ میلیارد ریال در زمینه احداث پایانه خدمات کانتینری و کالای کانتینری را از دیگر طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی عنوان کرد وافزود: با اجرای این طرح سرمایه‌گذاری ظرفیت نگهداری سالیانه ۱۲۰ هزار TEU کانتینر وارداتی در این پایانه ایجاد  می‌شود. 

 وی با بیان اینکه احداث پایانه کانتینری یاد شده در ۲۵۰ هزار متر مربع از اراضی بندر شهید رجایی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: آنچه در حوزه اشتغال مستقیم این طرح محقق خواهد شد فعالیت ۲۳۰ نفر از جوانان جویای کار است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه سخنان خود بیان کرد: مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه احداث ترمینال مکانیزه غلات به مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تا پایان شهریورماه سال جاری برگزاری می‌شود.

عباس‌نژاد از مزیت‌های اجرای این طرح نیز به احداث سیلوهای نگهداری غلات با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن، خرید و تامین دو دستگاه مکنده غلات با توان تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت و اشتغال مستقیم ۸۱ نفر اشاره کرد و افزود: در این ترمینال عملیات تخلیه از کشتی، نگهداری در سیلو و بارگیری غلات به صورت مکانیزه و با رعایت استانداردهای بهداشتی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بارگیری بخشی از  غلات برای ورود به کشور از طریق واگن و ریل انجام می‌پذیرد، اضافه کرد: احداث ترمینال مکانیزه یاد شده در ۷۵ هزار مترمربع از اراضی بندر و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: مطالعات احداث کریدور A-C-D خطوط لوله مواد نفتی بندر خلیج فارس انجام شده و به زودی به منظور انتخاب پیمانکار اجرا، فراخوان آن انجام می‌گیرد که اجرای این طرح  ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس را در پی خواهد داشت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباس نژاد گفت: فراخوان واگذاری اراضی پسکرانه و انتخاب اپراتور عملیات تخلیه و بارگیری بندر خمیر و همچنین چهار پایانه کانتینری آماده بهره‌برداری با هدف ایجاد شرایط یکسان برای تمامی متقاضیان فعالیت‌های بندری تا پایان سال جاری از  طریق مزایده واگذار می‌شود.