شناسهٔ خبر: 116366 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان:

بارش‌های پاییزی مازندران کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود/لزوم مدیریت مصرف بهینه آب و انرژی

هواشناسی کشاورزی رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان مازندران گفت: میانگین بارش این استان از نیمه مهر تا نیمه آبان و از نیمه آبان تا نیمه آذر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

محمدعلی ملکی رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش مازندران در نیمه اول شهریور کمتر از نرمال، از نیمه شهریور تا نیمه مهر در محدوده نرمال، از نیمه مهر تا نیمه آبان کمتر از نرمال و از نیمه آبان تا نیمه آذر نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

ملکی در خصوص وضعیت دما و بی‌هنجاری‌های ماهانه میانگین دمایی استان گفت: میانگین دما از شهریور تا نیمه مهر، در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان در محدوده نرمال و از نیمه آبان تا نیمه آذر بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه افزود: پیش‌یابی ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح hp ۵۰۰ برای دوره (شهریور-آبان، سپتامبر-نوامبر) در نیمکره شمالی، کمربند نابهنجاری مثبت بر روی منطقه جنب حاره خواهد بود که بیشینه آن در گستره شمال آفریقا تا جنوب شرق آسیا قرار دارد. انتظار می‌رود چنین وضعیتی حداقل تا نیمه آذر ماندگار باشد که پیامد آن کاهش فراوانی گذر سامانه‌های غربی ازمنطقه و کاهش بارش بر روی فلات ایران حداقل در دو ماهه اول پاییز خواهد بود.

ملکی خاطر نشان کرد: میانگین صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

وی ادامه داد: باید توجه شود خروجی مدل‌ها برای مناطق ساحلی خزر از دقت کمتری برخوردار است. 

 رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی مازندران گفت: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی در نظر گرفته شود.