شناسهٔ خبر: 116463 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

رگبار ورعدوبرق در استان‌های شمالی و آب‌گرفتگی معابر/خیزش گردوخاک و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل

رعد و برق سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ دو سامانه بارش باران و خیزش گردوخاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی تا یک‌شنبه بیستم شهریورماه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار ورعدوبرق شدید بوده و منطقه اثر آن برای روز جمعه گیلان، مازندران، گلستان، روز شنبه اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، ارتفاعات شرق تهران، ارتفاعات سمنان، شمال خراسان رضوی و روز یک‌شنبه ارتفاعات در سمنان و شرق تهران، شمال غرب هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب غرب کرمان خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه نیز احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت گردشگران در سواحل دریا و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط درجابجایی عشایر کوچ‌رو و اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

سامانه دوم، افزایش شیو فشاری بوده و از روز شنبه نوزدهم شهریور تا یک‌شنبه بیستم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید و خیزش گردوخاک است که روز شنبه در جنوب خوزستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان و تهران جریان دارد.

روز یک‌شنبه نیز جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان و تهران، قم، ایلام و خوزستان درگیر این ساماته خواهند شد.

اثر مخاطره، وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار اعلام شده است.

امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب‌پذیر با بیماری‌های تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راه‌پیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.