خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه چهارخطه شدن بزرگراهها علاوه بر کاهش تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی را به دنبال دارد، گفت: افزایش بزرگراهها و افزایش تعداد باندها در راستای تکمیل کریدورهای بزرگراهی است که در کشور نیازمند این موضوع هستیم.
وی از بهرهبرداری از پنج پروژه آزادراهی تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: بهرهبرداری از پنج پروژه بزرگراهی را در اولویت قرار دادهایم و این پروژهها را میتوان طی یکسال آینده با یک منابع اعتباری مشخص بهرهبرداری کرد که آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به طول ۲۱۰ کیلومتر یکی از پروژههای مذکور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه خوشبختانه نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر در دولایه آسفالت شده است، عنوان کرد: نیوجرسی ۱۲۰ کیلومتر از این مسیر انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد و هشت کیلومتر باقی مانده نیز در منجیل رودبار قرار دارد.
خادمی افزود: آزادراه رشت به قزوین پروژه دیگر است که مردم مدتها در ساعات پیک ترافیک در این مسیر معطل میمانند، لذا امیدواریم تا پایان سال با بهرهبرداری از این آزادراه که بسیار دشوار و پر تونل است، معضل ترافیک رفع شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سومین پروژه قابل بهرهبرداری را قطعه دو آزادراه تهران-شمال خواند و گفت: برآنیم تا پایان سال این قطعه نیز به بهرهبرداری برسد؛ با این حال تا پایان سال به مرحله بهرهبرداری نرسد، تا اوایل سال ۱۴۰۲ بهرهبرداری میشود، چراکه در راستای تکمیل این محور اقدامات خوبی صورت گرفته است.
خادمی با تاکید براینکه دو پروژه نیز در آذربایجان شرقی در اولویت قرار دارد،گفت: یکی از پروژهها در مراغه- هشترود است و حدود ۳۰ کیلومتر اول آن طی یکسال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: همچنین پروژه تبریز به سمت صوفیان و مرند نیز به طول ۲۴ کیلومتر آماده بهرهبرداری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خاطرنشان کرد: هرساله در بخش بزرگراهی متوسط سالی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر بهرهبرداری را در دستور کار قرار میدهیم و امسال نیز برآنیم طی یکسال آینده ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه را در شرکت ساخت و ادارات کل راه و شهرسازی به صورت مشترک به بهرهبرداری برسانیم.