شناسهٔ خبر: 116599 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد؛

راه‌اندازی ۸۰ ایستگاه هواشناسی در اولین سال دولت سیزدهم/ صدور ۲ هزار هشدار هواشناسی در یک سال گذشته

سحر تاجبخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور از راه‌اندازی ۸۰ ایستگاه هواشناسی در کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون خبر داد.

سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رویکرد و هدف اصلی سازمان هواشناسی را حفاظت از جان و مال مردم دانست که ارائه خدمات بهینه بهترین راهکار آن است.

وی افزود: به همین منظور هم در توسعه شبکه دیدبانی یعنی بخش پایش و هم در ارتقاء کمی و کیفی پیش‌بینی‌ها برنامه‌هایی در سال گذشته متناسب با بودجه این سازمان انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با وجود رشد بالای اعتبارات سال گذشته، سازمان هواشناسی نیازمند اعتبارات قابل توجهی برای توسعه کشور در زمینه مقابله با آثار تغییر اقلیم دارد.

تاج‌بخش خاطر نشان کرد: طی یک سال گذشته در شبکه دیدبانی با توجه به ظرفیت استان‌ها و مسائل زیرساختی مثل تامین زمین، آب و برق حدود ۸۰ ایستگاه در سطح کشور راه‌اندازی شد.

وی اولویت سازمان هواشناسی را تقویت استان‌های کمتر توسعه یافته دانست و گفت: استان سیستان‌وبلوچستان در شبکه دیدبانی بیشترین توسعه را در سال گذشته تجربه کرد و با توجه به اهمیت، جمعیت و توپوگرافی منطقه نیز استان تهران دومین استان شد. در هر دو استان به ترتیب ۲۰ و ۱۵ ایستگاه هواشناسی راه‌اندازی شد و حدود ۱۵ استان دیگر هم به تناسب، ایستگاه‌های باران‌سنجی، اقلیم‌شناسی و بویه‌های دریایی راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: در جزیره قشم یک بویه دریایی به آب انداخته شد و یک رادار هواشناسی نیز خریداری شده که تا پایان سال با تکمیل ابنیه آن راه‌اندازی خواهد شد.

تاج‌بخش درباره دستاوردهای سازمان هواشناسی در حوزه نرم‌افزاری طی یک سال گذشته خاطر نشان کرد: اقداماتی در حوزه نرم‌افزارهای مربوط به پیش‌‎بینی انجام شده که از جمله آن‌ها افتتاح فاز اول پروژه هشدار سیل است که توسط  آن برآورد میزان دبی آب در حدود ۵۳۰ نقطه کشور پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقاط انتخابی، ‌اولویت‌های اعلامی وزارت نیرو بوده، گفت: تلاش این است که در سال ۱۴۰۱ فاز دوم این سامانه را راه‌اندازی کنیم و در بخش نرم‌افزاری هشدار سیل هم توسعه داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: اطلاعات این سامانه دراختیار استان‌هایی که در این ۵۰۰ نقط دیدبانی دارند، ‌قرار خواهد گرفت و تلاش می‌شود برای سایر استان‌ها نیز این سامانه را راه‌اندازی کنیم.

تاج‌بخش با بیان اینکه سازمان هواشناسی برای حوزه‌های حمل‌ونقلی، وزارت نیرو، محیط زیست، جهاد کشاورزی، دستگاه‌های انتظامی و ... داده تولید می‌کند، ‌افزود: بیش از ۲۷ میلیون رکوردداده توسط سازمان هواشناسی در سال گذشته تولید شده که از این تعداد حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی از اول خرداد ۱۴۰۰ تا نهم شهریور ۱۴۰۱ بیش از ۵۴۰ هشدار در سطوح مختلف صادر کرده که با هشدار های سطح استانی به ۲ هزار عدد رسیده است.

انعقاد قرارداد میان سازمان هواشناسی و معاونت علمی ریاست جمهوری برای بومی‌سازی تجهیزات

تاج‌بخش درباره بومی‌سازی تجهیزات سازمان هواشناسی گفت: این سازمان از ۱۵ سال گذشته بر بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل تمرکز کرده و در سال‌های اخیر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، موافقتنامه‌ای برای تولید تجهیزات هواشناسی با استفاده از ظرفیت‌های بومی با معاونت علمی ریاست جمهوری، منعقد شده است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: برای بیش از هفت مورد از تجهیزات سازمان هواشناسی، از جمله رادارها در باندهای مختلف، تجهیزات سنجنده گردوغبار،‌ بویه های دریایی، موج نگار دریایی، ایستگاه‌های خودکار، تجهیزات هواشناسی با کاربری هواشناسی هوانوردی و ... در قالب موافقتنامه‌های مختلف با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شده که بر اساس آن، تامین مالی از سوی معاونت و حمایت‌های فنی از سوی سازمان هواشناسی بوده است.

وی اظهار کرد: برخی از این تجهیزات حساسیت‌های ویژه‌ای دارند و کاربری آن‌ها در حوزه هوایی است بنابراین باید استانداردهای بین‌المللی رعایت شود و این موضوع در قراردادها نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای تامین تجهیزات سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: بیشتر تجهیزات سازمان هواشناسی در بسیاری از حوزه‌ها با توجه به استانداردها، وارداتی است که تامین آن‌ها تحت تاثیر اعتبارات موجود، تحریم‌ها و قیمت ارز با چالش‌هایی مواجه می‌شود، در حال حاضر به ۱۶ رادار هواشناسی و ۵ هزار ایستگاه باران‌سنجی برای ارتقاء شبکه دیدبانی نیاز داریم که درخواست آن توسط وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور ارسال شده است.