شناسهٔ خبر: 116743 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد طرح جامع شهر سلماس

طرح جامع شهر سلماس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه خود را در مورد طرح جامع شهر سلماس اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ و ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ طرح جامع شهر سلماس مصوب جلسات مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ و ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی را پیرو صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

سقف جمعیت و افق طرح

۱- جمعیت افق شهر معادل ۱۱۷. ۰۰۰ نفر برای سال ۱۴۱۲ مورد تائید قرار گرفت.

محدوده شهر و کاربری اراضی و شبکه معابر

۲- محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ با اعمال اصلاحات زیر مورد تائید قرار گرفت:

۲-۱- اراضی حد فاصل روستای مغانجوق با محدوده شهر در صورت حصول توافق با مالکین در چهارچوب بخشنامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن درراستای نهضت ملی مسکن به محدوده شهر الحاق (با تائید سازمان ملی و کنترل دبیرخانه شورای عالی) و در غیر این صورت از محدوده شهر حذف شود.

۲-۲- با عنایت به وجود کنارگذر موجود در سمت شرق شهر و نقش آن درت سهیل و تامین تبادلات برون شهری آن با سه شهر پیرامونی تبریز، ارومیه و خوی احداث کمربندی جدید در سمت غربی هیچگونه ضرورت ترافیکی ندارد و صرفا با عبور از اراضی زراعی زمینه‌ساز تهدید آتی آنها خواهد بود. لذا ضمن بازطراحی شبکه معابر سمت غربی شهر معبر مذکور حذف و اصلاحات لازم به منظور تکمیل عملکرد معابر شهری در این بخش‌ها صورت گیرد. به تبع این اصلاح اراضی زراعی که به واسطه مسیر پیشنهادی کمربندی به محدوده شهر الحاق شده بودند حذف و خط محدوده بر محدوده مصوب طرح قبل و بافت کالبدی موجود منطبق شود.

۲-۳- به تبع اصلاح در مسیر کمربندی غربی و به جهت پاسخگوئی به نیاز زمین دولتی در قانون جهش تولید مسکن با الحاق دو قطعه زمین با مالکیت دولتی  به مساحت ۹/۴ هکتار (موضوع بند ۱۶ کارگروه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ و بند ۵ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ و قطعه زمین با مالکیت دولتی به مساحت ۵/۷ هکتار (موضوع بند ۴۹ کارگروه ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ و بند ۸ مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورخ ۱۳۹۱/۰۶/۱۳) مورد تائید قرار گرفت.

۲-۴- ساخت و سازهای وضع موجود که به تبع تهیه طرح جامع به محدوده شهر الحاق شده‌اند با کاربری کشاورزی در اسناد طرح جامع تثبیت شده و پس از تادیه حقوق عمومی و دولتی متعلقه، در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف خواهند شد.

۳- سند مربوط به حمل و نقل عمومی شهر شامل مسیرها، ایستگاه‌های اصلی و فرعی در انطباق با اصول TOD ارایه شود.

۴-پادگان تیپ ۲۶۴ شهید عبدی سلماس واقع در بلافصل شرقی خط محدوده با کاربری نظامی در محدوده شهرتثبیت شود. تبعا در صورت اخذ مجوزات لازم از ستاد کل نیروهای مسلح، طرح شهرسازی پادگان مذکور در انطباق با قانون انتقال پادگان تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید. تاکید می‌شود که کاربری پادگان صرفا نظامی است و هر گونه تفکیک، واگذاری و ... . در آن صرفا متعاقب تصویب طرح شهرسازی در شورای عالی مجاز خواهد بود.

سند پهنه‌بندی حریم شهر

۵- سند پهنه‌بندی حریم شهر با قید اصلاحات به شرح زیر به تائید رسید:

۱-۵- کلیه روستاهای واقع یا متداخل با حریم قبل درحد محدوده مصوب طرح هادی (یا بافت کالبدی در صورت عدم وجود طرح هادی) در حریم شهر تثبیت شوند.

۲-۵- صرفا کاربری‌های بزرگ مقیاس موجود که با طی فرآیند قانونی لازم مصوب شده‌اند، (با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان) در سند لحاظ و سایر عرصه‌ها در مقیاس پهنه‌ای ارایه شوند.

۳-۵- عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و ... بر اساس آخرین استعلامات از ارگان‌های مربوطه به همراه ضوابط حاکم بر آنها در اسناد پهنه‌بندی حریم طرح جامع درج شود.

۴-۵- عرصه و حرایم آثار تاریخی شهر و روستای هفتوان بر اساس آخرین اعلام اداره کل میراث استان در حریم و محدوده شهر منعکس شود.

سند پهنه‌بندی تراکم ساختمانی و ضوابط و مقررات

۶- محدوده‌های مربوط به بافت تاریخی بر اساس نظر وزارت میراث و محدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده پنج سلماس در سند پهنه‌بندی تراکمی ساختمانی شهر منعکس و ضوابط ساخت و ساز به مصوبه مراجع مذکور مستند شود.

۷- بنا بر ملاحظات امنیتی پادگان، تراکم بافت مجاور محدوده آن در سمت شمالی غربی به عمق یک بلوک به تراکم کم تعدیل شود.

۸- سرانه فضای باز جهت کنترل واحد پذیری در ضوابط ساخت و سازهای مسکونی طرح لحاظ شود.

پدافند غیرعامل

۹- مطالعات پدافند غیرعامل در حریم و محدوده شهر، مطابق با محورهای ۲۲ گانه مذکور در مصوبه شورای عالی اصلاح و در اسناد طرح ارائه شود.