شناسهٔ خبر: 116744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور:

ساخت سکونتگاه‌ها بر روی گسل‌، ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز قرار داده است

شتابنگار کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: قرارگیری بسیاری از شهرها و مراکز جمعیتی، سکونتگاه‌ها و تاسیسات انسانی بر روی گسل‌ یا در مجاورت آنها، ایران را به عنوان یکی از ۱۰ کشور حادثه خیز جهان قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( آذربایجان شرقی) ، محمدرضا ابراهیم پور، روز سه شنبه در مراسم نصب دستگاه شتابنگار در بخش «ترک» شهرستان میانه گفت: داشتن یک شبکه متراکم از دستگاه های شتابنگار و لرزه نگار مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌ لرزه‌ هاست و بدون یک شبکه متراکم ، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ ها فراهم نمی‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به توسعه شبکه شتابنگاری زلزله در آذربایجان شرقی، شناخت دقیقی از گسل‌های فعال و رعایت فاصله سازه‌ ها از آنها وجود ندارد بنابراین رعایت استانداردها و ضوابط اجرای آیین نامه ۲۸۰۰  باید مورد توجه دستگاهای اجرایی و نظارتی در استان قرار گیرد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با بیان اینکه گسل‌ها از پدیده‌های مهم ژئومورفولوژیکی هستند که از حرکات تکنونیکی ناشی می‌شوند، گفت: گسل ها با فعالیت و حرکات خود علاوه بر اینکه می‌توانند زمین‌لرزه ایجاد کنند، باعث جابجایی عمودی یا افقی مناطق ‌شده و اثرات تخریبی زیادی را روی ساختمان‌ها و سایر تاسیسات برجای می گذارند.

ابراهیم پور، با بیان اینکه وقوع زلزله اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد، ادامه داد: باید نقاط پرمخاطره و با ریسک بالای زلزله را شناسایی کرد و با عملیاتی کردن برنامه‌های مدیریت کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در سیاست‌ها و برنامه ریزی های شهری، اقدامات پیشگیرانه را به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله انجام داد.

وی یادآوری کرد: بر این اساس ضروری است دولت و مردم پیشگیری از زلزله را جدی بگیرند و این مهم نیازمند ایجاد فرهنگی غنی و باورسازی در بین تک تک افراد جامعه بوده که با آموزش تحقق می یابد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: مقاوم سازی و افزایش ایمنی اگر با قاطعیت و سنجیده انجام شود به مرور تبدیل به یک جریان همه گیر می شود بنابراین باید آن را به طور جدی دنبال کرد و مقاوم سازی مراکز دولتی ، خانه های روستایی ، اماکن عمومی ، مدارس و بیمارستان ها را در اولویت قرار داد.

ابراهیم پور، با بیان اینکه دولت نیز از طریق سازمان های دولتی با نظارت بر اجرای صحیح نقشه های مهندسی و یکسان سازی مهندسین طراح و ناظر و نظارت جدی بر امور اجرایی آنها می تواند به پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر زلزله کمک کند ، افزود: توجه به بیمه در ساختمان به منظور جبران سریع خسارات و استانداردسازی نیز امری ضروری است.

وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های صنعتی و مهم که نقش به سزایی در توسعه کشور ایفا کرده و سرمایه گذاری های کلان اقتصادی در طرح های مختلف عمرانی و گسترش قطب های صنعتی داشته است باید خطر زمین لرزه در استان و شهرهای مهم آن مانند تبریز ، مراغه ، مرند و میانه که دارای پتانسیل لرزه خیزی بیشتری هستند را با توسعه شبکه شتابنگاری زلزله مورد توجه ویژه قرار دهد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور با بیان اینکه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از تبریز و سایر شهرهای کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: اگر زلزله‌ای در تبریز رخ دهد ، امکان امدادرسانی به ساکنان بافت فرسوده به حداقل می رسد بنابراین با اجرای طرح های تشویقی باید فرهنگ مقاوم سازی ، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده مورد توجه مردم و مدیران شهری قرار گیرد.

ابراهیم پور، ادامه داد: با توجه به اینکه خطرات زلزله به طور همزمان و یکسان متوجه بخش های خصوصی و عمومی می شود با تشریک مساعی این دو بخش ، ضمن تقویت حرکت برای کاهش خطرات احتمالی موجب جلب حمایت بیشتر منابع دولتی می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت بخش عمده ای از سازه های مهم و حیاتی را در اختیار دارد که از نظر لرزه ای نیز آسیب پذیر هستند، می تواند در این حرکت که به مقاوم سازی و ایمنی لرزه ای منتهی می شود، نقش اصلی و محوری را بر عهده بگیرد.