شناسهٔ خبر: 116753 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

صدور هشدار دریایی سطح نارنجی؛

دریای خزر و خلیج فارس متلاطم می‌شود/خطر خسارت به شناورهای کوچک

موج دریا سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار دریایی سطح نارنجی برای دو سامانه، از متلاطم شدن دریایی خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد که منجر به اختلال در ترددهای دریایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه افزایش سرعت وزش باد و افزایش تلاطم از پیش از اواخر وقت چهارشنبه بیست‌وسوم شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ظهر جمعه بیست‌وپنجم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی میانگین ۱ تا ۱/۵ متر و در نواحی دور از ساحل میانگین ۲ تا ۲/۵ متر اعلام شده است.

منطقه اثر این سامانه دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان خواهد بود و خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد های دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی به محدودیت فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش سرعت وزش باد و افزایش تلاطم نیز اواخر وقت پنج‌شنبه بیست‌وچهارم شهریورماه تا شنبه بیست‌وششم، خلیج فارس و تنگه هرمز و نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان را با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی میانگین ۱ تا ۱/۵ متر و در نواحی دور از ساحلی میانگین ۲ تا ۲/۵ متر همراه می‌کند و خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی را بدنبال دارد.

محدود کردن فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی ازتوصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.