شناسهٔ خبر: 116849 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور مطرح شد؛

بررسی ایجاد دهکده لجستیک در اصفهان و مشهد

ببینید | برگزاری سیزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور سرعت بخشی به روند بررسی درخواست‌های ایجاد مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این مراکز برای افزایش تبادل بار در سطح کشور و منطقه از موضوعاتی بود که در جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک کشور به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، اعضای اصلی ستاد و سایر مدعوین به منظور بررسی موارد مربوط به ایجاد دهکده لجستیک در اصفهان و مشهد، بررسی پیش‌نویس فرایند صدور مجوز ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک و گزارش سازمان بنادر درباره مطالعات جانمایی مراکز لجستیک در محل این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه، ایجاد مراکز لجستیکی در کشور را یک اقدام مهم دانست و با بیان اینکه زمان ایستایی کالاها در بنادر و گمرک باید کاهش یابد،‌ افزود: طرحی به منظور عبوری کردن بنادر بجای ایستایی بودن آن‌ها، در شورای اقتصادی دولت مطرح کرده‌ایم که در حال بررسی قرار دارد.

قاسمی با اشاره به نقش ترانزیت ایران در کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب خاطر نشان کرد: در گام اول ۱۰ مرکز لجستیکی در استان‌های همجوار ایجاد می‌شود که مربوط به بارهای ایران است.

وی با اشاره به تواقنامه عشق‌آباد گفت: دو شرط تسهیل عبور از گمرکات و صدور ویزای حداقل یک‌ساله برای رانندگان، لوکوموتیورانان و تجار را در تواقنامه عشق‌آباد مطرح کردیم تا حجم ترانزیت در منطقه افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای ترانزیت کشور با وجود چهار خط ریلی در شمال و جنوب کشور و چهار خط آزادراهی مهم اظهار کرد: برای استفاده از این ظرفیت باید توقف طولانی در گمرک را اصلاح کنیم تا دنیا کریدورهای کشور ایران را برای حمل کالا انتخاب کند.

قاسمی خاطر نشان کرد: برنامه‌ای برای تامین مالی پروژه‌ها در همه شقوق حمل‌ونقل تهیه شده تا با استفاده از منابعی خارج از منابع دولت طرح‌های توسعه‌ای ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را در زمان‌بندی سه ساله تکمیل کنیم.

وی افزود: درباره مراکز لجستیک محدودیت‌هایی وجود دارد که موظف به رعایت آن هستیم اما اساس کار بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده و نقش دولت باید حاکمیتی باشد.

به گفته قاسمی دولت در مراکز لجستیکی جایگاه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: درباره محل مراکز لجستیک نیز باید مطالعات حاکمیتی انجام و زمان‌بندی تعیین شود تا سرمایه‌گذار در زمان مورد نظر وطایف خود را انجام دهد، همچنین زمین باید در اختیار یکی از سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد اما دولت به هیج عنوان نباید وارد ساخت و ساز شود بلکه ساخت و سازها در مراکز لجستیک باید کاملا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام گیرد.

در این نشست، معاون حمل‌ونقل و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور، موضوعات دهکده لجستیک اصفهان، طرح سرمایه‌گذاری برای مرکز لجستیک استان خراسان رضوی، بررسی فرآیند صدور مجوز و بهره‌برداری از مراکز لجستیکی و گزینه‌های منتخب در مطالعات جانمایی مراکز لجستیک تحت مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی را به عنوان دستور جلسه مطرح کرد که با توجه به رویکرد وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع و تسهیل حمل بار در کشور، بر ایفای نقش نظارتی و حاکمیتی دولت به ویژه مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی در تعامل حداکثری این بخش‌ها برای گزینش و حمایت از سرمایه‌گذار دارای اهلیت تاکید شد.

در این راستا، مقررشد تا با هدف امکان استفاده از ظرفیت مراکز لجستیک در تبادل بار و کالا در سطح کشور و منطقه، در مدت زمان کوتاه، همه اقدامات متصور برای مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی در تعامل با سایر دستگاهای دخیل در امر ایجاد مراکز لجستیک هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد و گزارش‌های آن در جلسات آتی ستاد ارایه شود.

در ادامه نشست، فرآیند دریافت مجوز ایجاد و بهره‌برداری مراکز لجستیک با هدف تسریع و تسهیل ایجاد مراکز، طرح و بررسی شد تا به کمک آن ساختاری مدون برای فعالیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.