شناسهٔ خبر: 117176 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه اعلام کرد؛

وزش باد شدید و خیزش گردوخاک/احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و آسیب به تاسیسات

گرد و غبار سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از وزش باد شدید و خیزش و نفوذ گردوخاک برای امروز تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت از امروز سه‌شنبه بیست‌ونهم شهریور ماه آغاز شده و تا پنج‌شنبه سی‌ویکم ادامه دارد.

این سامانه منجر به رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک برای امروز در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و غرب کرمان، شرق و شمال و غرب فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد، شرق چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان و جنوب مرکزی خواهد شد.

روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، شمال ایلام، جنوب و غرب اصفهان، شرق چهارمحال و بختیاری، شرق کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان درگیر این سامانه می‌شود.

روز پنج‌شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات البرز، ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب و غرب کرمان و شرق و شمال فارس با این سامانه همراه خواهد شد.

احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی و احتمال آسیب به سازه‌های موقت از مخاطرات این سامانه است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت به صنعت کشاورزی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز خیزش و نفوذ گردوخاک از اواخر وقت چهارشنبه سی‌ام شهریور ماه تا روز پنج‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، غرب و شمال کرمانشاه فعال خواهد بود.

این سامانه با وزش باد، گردوخاک و انتقال گردوخاک همراه خواهد بود و خطراتی مثل وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار را به دنبال دارد.

پرهیز از ترددهای غیر ضروری در فضای باز بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از توصیه‌های سامان هواشناسی است.