شناسهٔ خبر: 117240 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

طرح جامع بنادر بازرگانی هرمزگان برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است/ تاکید بر امکان‌سنجی در توسعه بخش‌های خشکی و دریایی/ توسعه فیزیکـی بنادر با تکیه بر تعیین نیازمندی‌های فوری و درازمدت سرمایه‌گذاری

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی این استان برای توسعه آینده بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی برای افق ۱۴۰۴ انجام و نهایی شده است.

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح آخرین وضعیت مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی استان هرمزگان، گفت: این طرح طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی برای افق ۱۴۰۴ انجام و نهایی شده و بر اساس آن قرار نیازمندی‌ها در سه سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات امکان‌سنجی شود.

وی با تاکید بر اینکه در مطالعات طرح جامع باید نیازسنجی توسعه آتی در بخش خشکی و دریایی نیز با جدیت مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: با بررسی و تدوین طرح‌های جامع، مسائل و مشکلات بنادر به حداقل می‌رسد و نیازهای هر بندر با توجه به مولفه‌های منطقه‌ای بنادر تامین می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: مطالعات تهیه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور با هدف ترسیم محورهای توسعه و تعیین ظرفیت بنادر کشور و با در نظر گرفتن چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴برای بنادر شهید رجایی، لنگه، شهید باهنر، هنگام، کندالو، جاسک، هرمز، سیریک، شیو و تیاب انجام شده است.

عباس‌نژاد گفت: این طرح در مجموع شامل مطالعه وضعیت کلان اقتصـادی کشـور و تجـارت خارجـی، بررسی وضعیت موجود بنادر، جزایـر، پسکرانه‌ها، مگاپورت‌های منطقه و تکنولوژی حمل‌ونقل دریایی برای برنامه‌ریزی در سطح ملی و منطقه‌ای، سیاست‌گذاری به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی و طراحی سیستم اطلاعات پایش به انجام رسیده است.

وی از مهم‌ترین موارد مورد مطالعه در این طرح مطالعاتی به پیش‌بینی دراز مدت بازرگانی خارجی، برآورد حجم کالا مشتمل بر صادرات، واردات، ترانزیت و تجارت ساحلی، مطالعات طرح جامع توسعه فیزیکی و غیرفیزیکی، بررسی وضعیت موجود بنادر اعم از تاسیسات، تجهیزات، مدیریت و عملیات بندر، سیستم بندری موجود و مورد و تعیین نیازمندی‌های فوری و درازمدت سرمایه‌گذاری نیاز اشاره کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، مطالعه شبکه حمل‌ونقل داخلی و خارجی، تدوین برنامه توسعه و گسترش بنادر برای پاسخ‌گویی به نیازها و تهیه طرح جامع برای توسعه فیزیکـی بنــادر اصلــی همراه با بررســی‌های اقتصادی و فنی را از دیگر محورهای مورد نیاز در این طرح عنوان کرد.