به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این نشست که مدیران کل ستادی و مدیران کل و معاونین امور بندری بنادر ذیربط، رؤسای HSE بنادر، مدیران شرکتهای تابعه بندری و کارشناسان مرتبط نیز حضور داشتند، جلیل اسلامی، عضو هیات عامل و معاون اموربندری و اقتصادی سازمان بنادر بر لزوم سیستماتیک و روشمند کردن بررسی سوانح بندری تاکید کرد.
بهگفته اسلامی، در فرایند بررسی سوانح بندری، پارامترهای مهمی چون آموزشهای مستمر و برنامهریزی شده ایمنی و بازنگری دستورالعملها و روشهای اجرایی، نیز در ایمنتر شدن بنادر و حفظ جان اشخاص و اموال موثر خواهد بود.
بنا بر این گزارش، در این نشست عبداله جعفری، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر نیز با اشاره به وقوع چند مورد حادثه با پیامد شدید در محدوده عملیاتی تحت اختیار پایانههای بندری و شرکتهای سرمایهگذار در بنادر، هدف محوری و اصلی از این نشست، را بررسی علل ریشهای و اساسی حوادث براساس دستورالعمل ثبت، تجزیه و تحلیل حوادث (مصوب هیأت عامل سازمان) با رویکرد درس آموزی از حوادث عنوان کرد.
جعفری گفت: در این نشست علاوه بر تدقیق و شناسایی علل مستقیم و ریشهای وقوع حوادث بندری، راهکارهای پیشگیرانه و واکنشی مناسب در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اقدامات اصلاحی لازم الاجرا احصا شد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مقرر شده است پیشرفت برنامههای بهبود براساس برنامه زمان بندی مشخص و دقیق توسط ادارات HSE بنادر و سایر مبادی ذی ربط بنادر شهید رجایی و خرمشهر مورد پایش و کنترل مستمر قرار گیرد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، جعفری با اشاره به اینکه بخش عمده حوادث در حوزه ترافیکی بنادر رخ داده است، تاکید کرد: تسریع در اجرایی شدن آیین نامه تردد اشخاص و وسایط نقلیه موتوری در بنادر کشور، احصا و بازنگری طرح های ترافیکی بنادر، اصلاح هندسی معابر و راه ها و فرآیندهای مرتبط با ترخیص و تخلیه و بارگیری کالا در اولویت طرح ها و برنامه های واحدهای مرتبط سازمان و بنادر قرار گیرد.