شناسهٔ خبر: 117376 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

کارنامه نیمسال اول درگاه ملی مجوزهای کشور منتشر شد

جایگاه سوم وزارت راه وشهرسازی در صدور مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی

ساختمان وزارت راه و شهرسازی کارنامه نیمسال اول درگاه ملی مجوزهای کشور منتشر شد. در میان مجوزهای صادر شده از سوی دستگاه‌های اجرایی، وزارت تعاون (مشاغل خانگی)، وزارت جهادکشاورزی و وزارت راه در رتبه اول تا سوم قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،کارنامه نیمسال اول درگاه ملی مجوزهای کشور منتشر شد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا هفته آخر شهریور ۳۵۳هزار و ۳۹۳درخواست مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها ثبت شده و ۱۰۷هزار و ۳۹۹مجوز صادر شده است. گزارش درخواست‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تقاضا برای دریافت مجوز از وزارت تعاون و برای مشاغل خانگی است.

از درگاه ملی مجوزها به عنوان هسته مرکزی تسهیل مجوزدهی یاد می‌شود که بعد از ۱۳سال عملیاتی شد. ۱۸ اسفند سال گذشته آخرین مهلت قانونی دستگاه‌های اجرایی و همه ارگان‌های صادرکننده مجوز مشاغل یا کسب‌وکار، برای اتصال به درگاه ملی مجوزها بود. بر اساس برنامه مرکز مطالعات پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد، با الکترونیکی شدن مجوزهای کسب‌وکار، مشکلات تایید درخواست‌ها و صدور مجوزها برطرف و بساط امضاهای طلایی نیز جمع خواهد شد.

در حال‌حاضر، درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار براساس قوانین تنها مرجع صدور مجوزهای کسب‌وکار محسوب می‌شود و متقاضیان می‌توانند با ورود به این درگاه درخواست خود را در دو سطح ثبت کنند. در صورتیکه درخواست برای راه‌اندازی یک شغل خانگی باشد، با وارد کردن اطلاعات هویتی و مکانی اعلام می‌کنند که شرایط راه‌اندازی یک کسب‌وکار را براساس ضوابط ایجاد شده دارا هستند و پس از آن بدون وقفه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این میان، عملکرد و فعالیت این نوع مشاغل، با نظارت پسینی همراه خواهد بود.

یک بخش دیگر مجوزهای ثبت‌محور است که نیاز به اخذ مجوز از دستگاه‌های مرجع دارد. متقاضی پس از ورود به درگاه ملی، اطلاعات و درخواست خود را ثبت کرده و دستگاه اجرایی‌ باید ظرف مدت مشخص که به‌طور میانگین سه روز تعیین‌ شده، آن را با ادله تایید یا رد کند.

از ابتدای امسال تا هفته آخر شهریور ۳۵۳هزار و ۳۹۳ درخواست مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شده و ۱۰۷هزار و ۳۹۹ مجوز صادر شده است.