شناسهٔ خبر: 117461 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خبر داد:

۴۳درصد جمعیت شهر بندرعباس در بافت فرسوده سکونت دارند

بافت فرسوده بندرعباس مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به برنامه های در دست اجرا به منظور نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در استان، گفت: ۴۳ درصد شهر بندرعباس مرکز استان در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی اسکان دارند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان): عباس کمالی با بیان این مطلب اظهار داشت: محدوده قانونی شهر بندرعباس هفت هزار هکتار مساحت دارد که یک هزار و ۳۷۲ هکتار آن بافت فرسوده میانی است و پیش تر شامل محلات اولیه شکل گیری شهر بندرعباس هستند که در واقع رشد شهری در طول سالیان از این نقاط شروع و گسترش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری، شهرک توحید، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند از جمله این محله ها است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین مساحت بافت های ناکارآمد شهر بندرعباس در مناطق ۳ و ۴ شهرداری واقع شده و بعد از بندرعباس شهر میناب دارای مساحت قابل توجهی از بافت‌های ناکارآمد را به خود اختصاص داده است.

کمالی با اشاره به اهمیت اجرای طرح بازآفرینی شهری گفت: یکی از مهمترین برنامه ها برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، اجرای طرح بازآفرینی شهری است که حدود ۲۷ دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی متولی احیا و بازسازی بافت فرسوده هستند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاه های نامناسب و ناکارآمد با بافت های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند.

 مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال ۱۰ هزار سند واحد مسکونی در بافت فرسوده به صاحبان آن تحویل داده می شود و بیش از ۲ هزار سند واحدهای مسکونی در محله چاهستانی های بندرعباس هم آماده واگذاری به صاحبان آن است.

به گفته کمالی بعد از بازسازی محله چاهستانی ها قرار است که محله اسلام آباد بندرعباس به صورت آزمایشی بازآفرینی شود اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده از سال ۹۶ از شهر بندرعباس و محله چاهستانی آغاز شده است.

محله چاهستانی های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر سه هزار و ۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند.

 این طرح هم اکنون در شهر شهرهای دیگر هرمزگان از جمله میناب، جاسک، رودان، حاجی آباد، بندر لنگه، کنگ، بستک و بندر خمیر نیز در دست اجرا است.

 استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه های غیررسمی آن ۴۳ درصد است.