شناسهٔ خبر: 117524 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد مرکز آموزش آتش نشانی فرودگاهی در کشور

آتش نشاني فرودگاه مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز آموزشی آتش نشانان گفت: ایجاد این مرکز می تواند با جذب فراگیران در سطح منطقه، منجر به درآمدزایی ارزی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ پس از بمباران پالایشگاه آبادان توسط رژیم بعث عراق، وقتی آتش نشانان جان بر کف برای مهار آتش به محل وقوع حادثه اعزام می شوند، مجددا دشمن پالایشگاه را مورد هدف قرار می دهد و تعداد زیادی از نیروهای آتش نشان به درجه شهادت نایل می آیند که همین امر سبب شد این روز به نام آتش نشانی و ایمنی مزین شد.

حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها در گفتگوی اختصاصی بمناسبت روز "آتش نشانی و ایمنی" ضمن تبریک و گرامی داشت این روز، با بیان اینکه شغل آتش نشانی کاری با منافع شخصی ندارد، گفت: هیچ چیز مهم تر از حفظ جان نیست، اما آتش نشانان برای نجات جان هم نوع خود و مهار حوادث ناگوار حاضرند جان خود را کف دست گرفته و به دل آتش بزنند.

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به نقش پررنگ این حوزه در فرودگاه‌های کشور و تاثیر مستقیم آن بر صدور مجوز نشست و برخاست هواپیما گفت: مطابق قوانین تعریف شده ایکائو، هر یک از فرودگاه‌ها دارای سطح بندی یا کتیگوری خاصی هستند. برای مثال در سطح ۹ باید سه ماشین آتش نشانی با قابلیت هایی تعریف شده و تعداد مشخصی آتش نشان آموزش دیده و صلاحیتدار وجود داشته باشد؛ در این سطح اگر بجای سه ماشین دو ماشین آتش نشانی در فرودگاه حاضر باشد یا تعداد آتش نشانان کمتر باشد، هواپیمای ۷۴۷ بدلیل پایین بودن سطح آتش نشانی مجاز به نشست و برخاست نیست و یا اگر هواپیمایی فوکر ۱۰۰ قصد فرود در فرودگاه سمنان را داشته باشد ما باید به اعزام هفت نفر نیروی آتش نشان به فرودگاه سمنان اقدام کنیم تا در کنار دو نیروی مستقر در آن فرودگاه شرایط را برای فرود هواپیمای مورد نظر مهیا کنند.

وی در خصوص تفاوت میان آتش نشانی شهری و فرودگاهی گفت: هر دو حوزه در عشق و علاقه موجود در بین نیروها و نیز الزام آمادگی جسمانی نقاط اشتراک دارند اما در عمل با تفاوت هایی مواجه هستند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر فرودگاه و حجم بالای حریق در هواپیماها، ایکائو برخی استانداردها را برای آتش نشانی و نجاتگران فرودگاهی در نظر گرفته که مهمترین آن سرعت عمل و تجهیزات منحصر بفرد است.

حاجی بیگی با بیان اینکه نیروی آتش نشان فرودگاهی بر اینکه در عملیات موفق باشند و بتوانند سرنشینان هواپیمای درگیر حریق را نجات دهند، باید در زمانی کمتر از سه دقیقه باید به محل حریق برسند، آتش نشانان در این مدت زمان باید خود را به تجهیزات کامل حفاظت فردی مجهز نمایند و بلافاصله پس از رسیدن به محل عملیات اطفاء و نجات را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت حساس و مورد توجه در جامعه است ادامه داد: شاید خبر آتش سوزی یک اتوبوس برای اذهان عمومی و رسانه ها چندان بازتاب نداشته باشد که خبر حریق یک هواپیما. از همین رو آتش نشانان در این حوزه نه تنها حق اشتباه ندارد بلکه باید با حفظ آمادگی ذهنی و جسمی کامل در کوتاهترین زمان خود را به محل حادثه برساند و اقدامات خود را به سرانجام برسانند.

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها ضمن ابراز رضایت در خصوص تجهیزات سخت افزاری گفت: در بحث تجهیزات آتش نشانی به ویژه در فرودگاه‌های بین المللی در سطح خوبی قرار دارد.

حاجی بیگی با بیان اینکه امروز ایجاد مرکز آموزش مهارت برای آتش نشانان ضروری است گفت: با ایجاد این مرکز با توجه به دانش و مهارت موجود در کادر اساتید کشور، می توانیم با جذب فراگیرانی در سطح منطقه درآمدزایی ارزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این خصوص پس از چندسال پیگیری زمین مورد نظر در اصفهان خریداری شده و با حمایت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها امیدواریم تا پایان سال این هدف به سرانجام برسد و دانش و مهارت نیروها بصورت سالانه در مرکز آموزش بروزرسانی شود.

وی کمبود نیروی انسانی در حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی را یکی از چالش های پیش روی این اداره کل خواند و اظهار امیدواری کرد؛ با برنامه ریزی و جذب نیروی لازم بتوانیم، خدمات بهتری در این حوزه ارائه کنیم.

حاجی بیگی ضمن مقایسه کیفی نیروهای جدید و قدیمی آتش نشانی عنوان کرد: نیروهای جدید به لحاظ آمادگی جسمانی از صلابت بیشتری برخوردارند در حالی که نیروهای قدیمی علم و تجربه بیشتری را در حوزه کاری خود دارند، بنابراین در صورتی می توانیم در حوزه خود موفق باشیم که تلفیقی از این دو را کنار هم داشته باشیم.

وی به اقدامات انجام شده مجموعه تحت مدیریت خود در شش ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: به عنوان نخستین اداره کل بحث ریتینگ و صلاحیت شغلی را به سرانجام رساندیم و در حال حاضر کارت های صلاحیت شغلی کارکنان آتش نشانی آماده است.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما تصریح کرد: دیگر اقدام مهمی که در حال انجام است، مبحث TRA یا آنالیز منابع انسانی است که طی آن با برنامه ریزی دقیق بر فرودگاه ‌ها سند جامع نیروی انسانی تدوین و تقدیم هیات مدیره می شود. با این سند دقیق تر می توانیم بگوییم که هر فرودگاه به چه تعداد نیروی آتش نشان نیاز دارد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت توجه به آتش نشانان فرودگاهی گفت: آن ها ناجی جان مردم هستند و باید با کسب آموزش و مهارت روز دنیا در مسیر آمادگی هرچه بیشتر گام بردارند.