به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، جواد کرمی با اشاره به معایب تراکم زیاد ساختمان مطرح کرد: ایجاد محلات شلوغ و پرتراکم، کاهش سرانه فضای سبز و پارک ها، افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ و کاهش دسترسی به امکانات فرهنگی و اجتماعی را میتوان از جمله معایب تراکم زیاد ساختمانها برشمرد.
وی اظهار کرد: در محدوده شهرها تعداد طبقات یا تراکم ساختمان براساس پیشنهادات مصوب شده طرح تفصیلی اجرا می شود.
جواد کرمی با بیان اینکه درصد تراکم کم عموماً عامل بازدارنده ای برای احداث ساختمان است، گفت: بسیاری از سازندگان به دنبال افزایش تراکم هستند تا پروژه های بیشتری بسازند چراکه این مهم منجر به فروش بیشتر، کاهش هزینههای ساخت و عرضه بیشتر برای پاسخگویی به تقاضا خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت زمین مهمترین عامل تعیین قیمت مسکن به شمار میرود و با توجه به محدود بودن زمین ها و افزایش شدید قیمت زمین در شهر اسدآباد، افزایش زیربنا به معنای بهره برداری بیشتر از زمین بوده و قیمت زمین بر روی متراژ بیشتری از ساخت تقسیم میشود که به این ترتیب زمین با درصد تراکم بالاتر برای ساخت توجیه اقتصادی بیشتری داشته و این عامل مورد استقبال سازندگان قرار میگیرد.
کرمی یادآور شد: در طرح جامع و تفصیلی شهر مصوب سال ۸۴ که هم اکنون مورد بهره برداری است، معابر دارای عرض از شش متر تا زیر ۳۵ متر که عمده معابر شهر را شامل میشود، شهرداری موظف است از دو طبقه روی پیلوت تا چهار طبقه روی پیلوت مجوز ساخت صادر کند.