شناسهٔ خبر: 117756 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی درنشست با کمیسیون عمران

بانک‌ها در حوزه مسکن به تعهدات خود عمل کنند

جلسه کمیسیون عمران نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی برگزار و روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن و چالش‌ها و نقاط قوت این طرح بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه،‌ دوازدهم مهرماه،‌ نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در این نشست با تاکید بر اینکه بار اصلی برگزاری مراسم اربعین بر دوش این وزارتخانه بود، گفت: وزارت راه و شهرسازی از پیش از آغاز سال جدید ستاد اربعین را ایجاد و پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان را راه‌اندازی کرد و یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات راهداری هزینه کرد،‌ لذا در ایام اربعین و با تردد زوار گزارشی مبنی بر وجود معضل و ترافیک سنگین وجود نداشت. 

وی افزود:‌ در حوزه هوایی حدود ۱۵۱ هزار مسافر از مرز خارج و به کشور بازگشتند و خوشبختانه در این سفرها با مشکلی مواجه نشدیم و بازدیدهایی را نیز از فرودگاه انجام دادم. همچنین در این ایام در جلسه ستاد اربعین اعلام کردیم به ۱۴ هزار اتوبوس نیاز داریم با این حال اما برای جابه‌جایی زوار هشت هزار اتوبوس در اختیار داشتیم و با برنامه‌ریزی مناسب میزان انتظار مردم عزیز در پایانه‌ها به حداقل رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه مسکن خاطرنشان کرد: در بحث نهضت ملی مسکن مصالح، پیمانکار و سازنده وجود دارد و قانون نیز مطلوب است، از این رو معتقدم با فراهم شدن ابزار مورد نیاز و زیرساخت‌ها حتما به نتیجه مورد نظر خواهیم رسید و تردیدی نداریم که ساخت مسکن عملیاتی می‌شود.

قاسمی به میزان سود بانکی پس از اعطای وام‌های مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه میزان پرداختی دهک‌ها را پیش‌بینی و تعیین کردیم تا برای پرداخت دچار مشکل نشوند؛ با این حال اما ضرورت دارد مجلس و دولت نیز در سطح کلان به این مساله ورود کنند. 

وی با اشاره به چالش‌های موجود در اخذ پروانه ساخت، افزود: دولت در حوزه مسکن به دنبال رفع معضل است و جلسات متعددی نیز برگزار شده است، بانک‌ها نیز باید متعهد شوند و آنگونه که باید به تعهدات خود عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ روش‌های مشارکتی ساخت مسکن در دستور کار قرار دارد و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را نیز با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)‌ قرارداد بسته‌ایم که بخشی از آن آغاز شده است.

در ادامه این جلسه، هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به ارائه گزارش عملکرد این حوزه در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و در خصوص طرح نهضت ملی مسکن توضیحات لازم ارائه و به سوالات اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پاسخ داد؛‌ همچنین فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز با حضور در این نشست توضیحاتی را در بخش مسکن ارائه کرد.