شناسهٔ خبر: 117813 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیران راه ایران و سوریه مطرح شد:

ایجاد خط ریلی سه جانبه حمل و نقل مسافر و کالا بین سوریه_عراق و ایران

دیدار رستم قاسمی با وزیرحمل ونقل سوریه وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل سوریه طی دیداری برای ایجاد خط ریلی سه جانبه جهت انتقال مسافر و کالا بین کشورهای ایران، عراق و سوریه، گفت وگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران که به سوریه سفر کرده است، صبح امروز با زهیر خزیم وزیر حمل و نقل سوریه دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار چشم انداز همکاری های دوجانبه میان کشور در زمینه های حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین بر روی تنظیم برخی توافق نامه ها و تفاهم نامه ها گفت وگو شد.
موضوع مهم دیگر مورد صحبت بین دو وزیر توسعه همکاری ها بین دو کشور در قالب کار کمیته مشترک سوریه و ایران برای راه اندازی خط ریلی سه جانبه برای حمل مسافر و کالا بین سوریه، عراق و ایران بود.
این خط ارتباطی از طریق راه آهن شلمچه به سمت بصره و از آنجا به سوریه حرکت خواهد کرد.
درباره ایجاد شرکت های تجاری مشترک و فعال سازی خطوط حمل و نقل دریایی بین بنادر دو کشور نیز گفت وگو شد.

بر پایه این گزارش در این دیدار همچنین افزایش حوزه همکاری در حمل و نقل هوایی و امکانات ارائه شده به آن به ویژه در حمل و نقل مسافران و بازدیدکنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو وزیر در این دیدار اعلام کردند که به دنبال فعال سازی خط ترانزیتی و حمل و نقل بار به عنوان یک شریان مهم اقتصادی حیاتی برای تبادل کالا و افزایش و پیشبرد توسعه اقتصادی هستند.

دو وزیر همچنین بر دیدگاه مشترک خود برای فعال کردن جنبه‌های همکاری در خدمت منافع ملت‌های سوریه و ایران، تداوم و گسترش کار تیم‌های فنی و هماهنگی مستمر برای مقاومت در برابر اقدامات قهری اقتصادی یکجانبه تحمیل شده بر دو کشور تاکید کردند.