شناسهٔ خبر: 117867 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛

پیشنهاد ایجاد پلتفرم مشترک حمل‌ونقلی- ترانزیتی بین شش کشور

صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پیش‌بینی ۲۰ میلیون تن ترانزیت میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان را قابل دستیابی دانست و گفت: لازمه رسیدن به این هدفگذاری،‌ توافق هر ۶ کشور نسبت به ایجاد یک پلتفرم مشترک و واحد حمل‌ونقلی- ترانزیتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نخستین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری‌های ترانزیتی که صبح امروز برگزار شد،‌ با تاکید بر اهمیت ترانزیت و حمل‌ونقل در دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی ایران،‌ این دو موضوع را  ابزاری برای مواصلات و ارتباطات درون منطقه‌ای و همچنین توسعه اقتصادی منطقه‌ای دانست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به گفت‌وگو های دوجانبه و چندجانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای مرکزی در خصوص اهمیت همکاری در حوزه ترانزیت و همکاری‌های موجود و قبلی از جمله در چارچوب سازمان اکو گفت: ترانزیت ۲۰ میلیون تنی میان ۶ کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، چنانچه هر ۶ کشور در خصوص یک پلتفرم مشترک و واحد حمل و نقلی-ترانزیتی توافق کنند، قابل دستیابی خواهد بود.

صفری تاکید کرد: باید در جلسه امروز در خصوص یک مدل مدیریت واحد کریدورها در بین کشورهای حاضر در اجلاس به توافق برسیم.

وی با اشاره به هماهنگی ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه به منظور دادن دسترسی به کشورهای محصور در خشکی منطقه گفت: ایران همواره برای کمک به کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله کشور های آسیای مرکزی اهتمام داشته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ایران قصد دارد یک کنفرانس بین‌المللی با حضور کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت منطقه‌ برگزار کند تا به کنفرانس بعدی سازمان ملل متحد برای کشورهای محصور در خشکی نیز کمک کرده باشد.