شناسهٔ خبر: 117877 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خیزش گردو خاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد/احتمال تاخیر در پروازها

گرد و غبار سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از وزش باد شدید و بارش باران از فردا خبر داد که می‌تواند به خیزش گردوخاک و احتمال تاخیر پروازها منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه افزایش گرادیان فشاری از فردا یک‌شنبه هفدهم مهرماه آغاز شده و تا روز دوشنبه هجدهم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردو خاک اعلام شده که یک‌شنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و دوشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و مرکزی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره سامانه کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال اختلال در کمک رسانی به هموطنان دچار زمین لرزه و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل اعلام شده است.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت کمک رسانی به زلزله زدگان، و محدودیت در فعالیت‌های کوه‌نوردی ازتوصیه‌های سازمان هواشناسی است.

از فردا تا روز چهارشنبه سامانه بارشی همراه با بارش باران و وزش باد شدید موقتی موجب لغزندگی جاده‌، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دما و احتمال تاخیر در پروازها خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه برای روز یک‌شنبه شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، روز سه‌شنبه مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی و روز چهارشنبه اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای جاده‌ای، بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، تمهیدات لازم جهت تجهیز زلزله‌زدگان، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی توصیه کرده است.