شناسهٔ خبر: 117879 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آقایی با ترسیم چشم‌انداز ۲۰ ساله برای توسعه منطقه ویژه بندر امام (ره) اعلام کرد؛

۷۵ درصد کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، چشم انداز توسعه منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ ساله عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه باعث می‌شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقائی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در دیدار مدیران بنادر استان با استاندار خوزستان به پروژه‌های بهره‌برداری شده و یا آغاز عملیات اجرایی آنها در مجموعه بنادر استان در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها دربرگیرنده بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از ۲ خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) مهمترین این پروژه‌ها محسوب می‌شود که با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شده و با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.

دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر استان خوزستان با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به روزانه ۶۰۰۰ تن رسیده است، افزود: کارخانه روغن در بندر امام خمینی (ره) مجهز به پیشرفته ترین فناوری روز در تولید محصول است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان یادآور شد: از اعضای کارگروه‌های اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت می‌شود تا از فرآیند تولید محصول در این کارخانه، بازدید کنند.

بنادر خوزستان ظرفیت تولید ثروت بیشتر برای کشور را دارند

آقایی در بخش دیگری از سخنان، طول سواحل خوزستان را ۱۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: قالب بیشتر این سواحل را خوریات تشکیل می‌دهند که می‌تواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون اقدامات کاربردی در زمینه جذب گردشگر ویژه سواحل استان صورت نگرفته است ادامه داد: با انسجام و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سواحل استان فراهم است.

آقایی یادآور شد: به‌کارگیری از ظرفیت‌های موجود با محوریت گردشگری، علاوه بر توسعه بنادر، فرصت‌های شغلی پایداری را درپی خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول آبراه‌های قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است و این استان از بیشترین طول اسکله‌های تجاری و صیادی کشور برخوردار است که در مجموع ۳۴ کیلومتر را شامل می‌شود.

آقایی مجموعه ظرفیت بنادر استان خوزستان (به همراه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن ذکر کرد و گفت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر استان به بندر امام خمینی (ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.

وی افزود: بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، از جمله بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.

آقایی یادآور شد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان‌هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است که این سهم در خصوص نهاده‌های دامی حدود ۸۵ درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه مجموعه‌های بندری در استان خوزستان می‌توانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند گفت: انتظار می‌رود با همکاری بین بخشی، از ظرفیت‌های موجود بخصوص در بندر امام خمینی (ره) به نفع مردم و در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی استفاده شود.

دفاع از سهم ایران در تجارت دریایی دنیا

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه باید به سمت توسعه بنادر استان پیش برویم گفت: اگر بخواهیم در تجارت دریایی آتی فعالیت موفق تری داشته باشیم، باید به توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) کمک کرد تا به بزرگترین بندر شمال غرب خلیج فارس تبدیل شود.

وی یادآور شد: به مرور زمان، سایز کشتی‌های تجاری تغییر می‌کنند و به همین دلیل بنادر کوچک از گردانه رقابت خارج می‌شوند که می‌طلبد از امروز به فکر سالیان آتی و توسعه بنادر متناسب با تحولات جهانی تجارت دریایی باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: از نماینده عالی دولت در استان درخواست می‌شود تا موضوع توسعه بندر امام خمینی (ره) را یکی از راهکارهای بهبود تجارت دریایی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهد.

وی توجه به الزامات محیط زیستی این پروژه را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود تا در جریان عملیات اجرایی توسعه بندر امام خمینی (ره) این الزامات به طور کامل رعایت شوند.

آقایی چشم‌انداز توسعه منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه باعث می‌شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان بیان داشت: با دستور استاندار خوزستان، توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و تبدیل شدن به بزرگترین بندر شمال خلیج فارس برای بررسی و تصمیم گیری در نشست بعدی این کمیته مطرح خواهد شد.

روند رو به رشد تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به عملکرد ۶ ماهه نخست امسال بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره کرد و گفت: امسال ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲۳ میلیون تن کالا در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شد که در مدت مشابه امسال نیز این میزان عملکرد رشد یک درصدی داشته است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، آقایی تصریح کرد: قطعا تا پایان امسال، عملکرد این بندر به میزان قابل توجهی رشد خواهد داشت و به رکوردشکنی‌های ادوار گذشته منجر می‌شود