شناسهٔ خبر: 117991 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در چهارمین گردهمایی خیرین راه و ترابری انجام شد؛

امضاء سه تفاهم‌نامه در حوزه راهسازی و گسترش فرهنگ مهندسی ارزش/ توسعه راه‌ها نیازمند یک تعریف ملی

انجمن خیرین راه و ترابری در چهارمین گردهمایی خیرین راه و ترابری امضاء سه تفاهم‌نامه در حوزه راهسازی و گسترش فرهنگ مهندسی ارزش و رونمایی از کتاب "پدر پل‌ها" در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در چهارمین گردهمایی خیرین راه و ترابری که روز دوشنبه، ۱۸ مهرماه، از کتاب "پدر پل‌ها" با یاد مرحوم خسرو غنی‌زاده، رونمایی شد.

حسین میرشفیع، مشاور وزیر در امور زیر بنایی و مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری، با حضور در این مراسم از امضای سه تفاهم‌نامه در حوزه راهسازی خبر داد و گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با موضوع "الحاقیه احداث راه یزد-طبس" میان شرکت آرمین معدن ایساتیس و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امضاء شد که هزینه یکصد میلیارد تومان از این پروژه برعهده خیر حاضر در این استان است؛ این خیر پیش از این ۳۰ کیلومتر را متقبل شده بود و امروز نیز قریب به ۱۰ کیلومتر به حجم این پروژه اضافه خواهند کرد. 

وی همچنین از در دستور کار قرار گرفتن تفاهم‌نامه‌ای با عنوان "احداث ۳۴ کیلومتر راه در دستگرد-بشاگرد" خبر داد و گفت:‌ این تفاهم‌نامه میان یک شرکت و اداره کل راهداری استان هرمزگان به امضاء می‌رسد و ۳۴ کیلومتر راه بسیار دشوار و کوهستانی در منطقه بشاگرد اجرا خواهد شد که حدود یک میلیون متر مکعب عملیات خاکی دارد و شرکت مذکور هزینه‌ها را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری با بیان اینکه امروز تفاهم‌نامه دیگری میان جامعه مهندسان مشاور و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امضاء شد، اظهار کرد: گسترش فرهنگ مهندسی ارزش و اقداماتی که می‌توان در راستای بهینه‌سازی مطالعات پروژه‌های عمرانی انجام داد از موضوعات این تفاهم‌نامه است تا نتایج مطلوب‌تری حاصل شود.

میرشفیع خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه دیگری فردا در حضور معاون اجرایی رئیس جمهور به امضاء می‌رسد که در قالب اجرای ۲۳ کیلومتر از راه‌های روستایی در ارومیه خواهد بود.

توسعه راه‌ها نیازمند یک تعریف ملی

در ادامه این همایش، احسان قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته در برخی از حوزه‌ها همچون حوزه گازرسانی ریل‌گذاری‌هایی را انجام دادیم، گفت: سهم ۱۴.۵ درصد از شرکت‌های نفت و گاز وجود دارد که که از این میزان گازرسانی روستایی نیز باید در اقصی نقاط کشور انجام شود؛ همچنین در حوزه آب روستایی نیز طی این چندسال کار قرارگاهی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شکل گرفت. 

وی خاطرنشان کرد:‌ در حوزه راه روستایی نیز در قرارگاه محرومیت زدایی سال گذشته در دو بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد؛ اما در حوزه راه نیازمند یک عزم مضاعف هستیم. 

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید براینکه باید یک تعریف ملی پیدا شود و تمامی استان‌ها همگام توسعه یابند، اظهار کرد: شاید در برخی از استان‌ها شرکت توسعه محور قوی وجود نداشته باشد؛‌با این حال اما نباید استان از تمامی شاخص‌ها بی‌بهره بماند. لذا این تناسب سازی می ‌تواند جزو مولفه‌هایی باشد که در این مجمع برای آن یک نگاه ملی وجود داشته باشد.

رئیس فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقاط حادثه خیز کاملا شناسایی شده است که باید به آن توجه شود. ما نیز در مجلس همچون گذشته عزم خود را بر این گذاشته‌ایم پس از پایان پروژه‌های گازرسانی و آب‌رسانی توجه به امر راه را به عنوان اولویت در دستور کار قرار دهیم.

شایان ذکر است این جلسه با حضور ایمان اسلامیان،‌ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی،‌ سردار مومنی فرمانده پلیس راه کشور، حشمت الله قنبری مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان و اعضای انجمن خیرین راه و ترابری برگزار شد.