شناسهٔ خبر: 118009 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری اعلام کرد؛

ارائه ۱۵ خدمت اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از طریق واحد خدمات هوشمند

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ارائه ۱۵ خدمت اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از طریق واحد خدمات هوشمند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین متولی حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این سازمان به عنوان یکی از دستگاه‌های پیشرو در هوشمند سازی، ۱۵ خدمت اصلی خود را از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، گفت: با عنایت به تکالیف قانونی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاه‌های دولتی مکلف هستند در راستای شفاف سازی و کمک به متقاضیان برای عدم مراجعه حضوری به دستگاه‌های دولتی، خدمات اختصاصی خود را که دارای شناسنامه از سازمان اداری و استخدامی هستند، در قالب پنجره واحد خدمات هوشمند ارائه دهند.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی در تعامل با سازمان امور استخدامی و اداری کشور، ۱۵ خدمت اصلی و ۷۳ زیر خدمت شناسه دار را ثبت کرده است، در این راستا این سازمان از شهریورماه ۱۴۰۱، پورتال پنجره خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آدرسkhedmat.rmto.ir را راه اندازی کرد که هموطنان و کاربران جاده‌ای می‌توانند با مراجعه به این سایت، بعد از مطالعه فایل راهنما خدمات مورد نیاز خود را تقاضا دهند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه ماموریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دو حوزه ارائه می‌شود، عنوان کرد: استعلامات حوزه راهداری شامل نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی آن، ارتقا ایمنی راه‌ها و روشنایی آن، احداث و بهسازی راه‌های فرعی و روستایی، ارائه مجوز مجتمع‌های خدماتی رفاهی و عوارض آزادراه‌ها است و حوزه دوم، حوزه حمل و نقل جاده‌ای است که شامل خدمات مرتبط با توسعه حمل و نقل بین المللی، نوسازی ناوگان، مجوز فعالیت رانندگان و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و اطلاع رسانی وضعیت راه‌های کشور و رسیدگی به تخلفات و پاسخگویی به شکایات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

متولی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به به پورتال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخواست خود را بر اساس استان مورد نظر و نوع خدمت خود ثبت کنند، تصریح کرد:‌ پس از ثبت کد رهگیری برای متقاضی پیامک خواهد شد که متقاضیان می‌توانند درخواست خود را مرحله به مرحله رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون یاد شده پیش‌بینی شده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در درگاه ملی خدمات هوشمند الکترونیک به نام gov.ir تمام خدمات واحد دستگاه‌ها را ارائه دهد، اظهار کرد: احراز هویت متقاضیان یک بار انجام می‌شود؛ همچنین این سازمان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بیشترین متقاضی در پنجره خدمات هوشمند را دارد.

متولی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بیش از ۵۰۰ هزار راننده حرفه‌ای در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر مشغول فعالیت هستند، بیشترین تقاضا در حوزه حمل و نقل مربوط به اخذ و تمدید کارت هوشمند رانندگان و کارت هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی به رانندگان برای استفاده از درگاه خدمات هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اطلاع رسانی از طریق ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور، انجمن‌ها، اصناف، ارسال پیامک به رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و نیز اپلیکشن راهبران در تلفن‌های همراه هوشمند انجام خواهد شد.