شناسهٔ خبر: 118073 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در وبینار تخصصی بررسی وضعیت راه‌های الیگودرز مطرح شد

عملکرد مناسب راهداری لرستان در ساخت و آسفالت راه‌های روستایی / استان با اختلاف بالایی در صدر جدول قرار دارد

عملکرد مناسب راهداری لرستان در ساخت و آسفالت راه‌های روستایی وبینار تخصصی بررسی وضعیت راه‌های شهرستان الیگودرز و پیگیری تسریع در پروژه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(لرستان)، در این وبینار که با حضور نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی و دفتر نگه‌داری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرکل و معاونان راهداری و فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، فرماندار، بخشداران و دهیاران الیگودرز و اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن بررسی وضعیت و مشکلات راه‌های شهرستان الیگودرز نسبت به رفع موانع و تسریع در اجرای پروژه‌های این شهرستان بحث و تبادل نظر شد.

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به پایین بودن شاخص برخورداری مردم این شهرستان از راه روستایی نسبت به سایر نقاط استان بر ضرورت تسریع در پروژه‌های نیمه‌تمام تاکید کرد.

وی با قدردانی از خدمات راهداری لرستان در سال‌های اخیر خواستار توجه ویژه به موضوع تکمیل پروژه‌های راه روستایی، نگه‌داری راه و ایمن‌سازی محورهای اصلی، تجهیز راهدارخانه‌ها، توزیع عادلانه قیر و تجهیز و به‌روزرسانی ماشین‌آلات راهداری الیگودرز شد.

علی خانقایی مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این وبینار با بیان اینکه لرستان از نظر ساخت و آسفالت راه روستایی عملکرد مناسبی داشته است، گفت: با توجه به عدم توزیع اعتبارات بر مبنای شاخص‌ها، شاهد عقب‌ماندگی تاریخی در برخی مناطق کشور هستیم به طوری که هفت هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم که نیازمند احداث ۳۲هزار کیلومتر راه در این روستاها هستیم.

وی با اشاره به هزینه‌ی بالای ساخت راه در مناطق کوهستانی که ۶۰درصد راه‌های کشور را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: در حال حاضر با تعریف شاخص‌ها و اولویت‌بندی مناطق، اعتبارات بر این مبنا توزیع می‌شود که شهرستان الیگودرز نیز به‌عنوان یکی از کم‌برخوردارترین شهرستان‌های کشور در اولویت قرار دارد.

خانقایی با اشاره به استانی شدن اعتبارات راه روستایی، خواستار همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرمانداران و سایر مسئولان استانی درخصوص پیگیری تخصیص اعتبارات کافی به راه روستایی در کمیته برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها شد.

در ادامه فیروز قیاسی مدیرکل دفتر نگه‌داری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم گفت: در این دو سال کارهای بزرگی در شهرستان الیگودرز انجام شده است که با این روند در دو سال آینده اتفاقات خوبی را در این شهرستان شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود بخشی از اعتبارات راه روستایی به سمت نگه‌داری از این راه‌ها برود، گفت: با اجرای روکش‌های زودبازده و حفاظتی می‌توان به تحول در حوزه نگه‌داری راه امیدوار بود.

قیاسی خاطرنشان کرد: استان لرستان در حوزه‌ی ساخت و آسفالت راه‌های روستایی با اختلاف خیلی بالایی نسبت به سایر استان‌ها در صدر جدول قرار دارد که شایسته قدردانی است.

مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان هم در این نشست تخصصی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم را افتخاری بزرگ می‌دانیم، گفت: با توجه به شرایط خاص استان و پایین بودن ضریب برخورداری از راه‌های روستایی، اولویت استان بر ساخت متمرکز شد اما در حوزه‌ی نگه داری نیازمند توجه ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اجرای آسفالت‌های حفاظتی و زودبازده هستیم.

وی خواستار پیگیری تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی به‌روزرسانی ماشین‌آلات راهداری و راهسازی و تخصیص قیر مورد نیاز پروژه‌های آسفالت شد و گفت: در حال حاضر پروژه‌های احداث و آسفالت راه روستایی از جمله محور بزنوید به امامزاده در دست اجرا است، سال گذشته ۱۴ کیلومتر این مسیر آسفالت شده و امسال نیز ۱۰ کیلومتر دیگر اجرایی می‌شود.

وی از پیشرفت قابل ملاحظه پل موس گله‌یار خبر داد و افزود: رادیه و برید پل موس گله‌یار اجرا شده و عرشه و دال‌های آن آماده انتقال به محل هستند که با بهره‌برداری از این پل مشکل ارتباطی روستاهای این منطقه برای همیشه حل می‌شود.

شیروانی با بیان اینکه از مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی تاکنون تنها ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است، گفت: با توجه به بالا بودن هزینه‌ی ساخت راه در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور معمولا رغبت پیمانکاران به شرکت در مناقصات پروژه‌های این مناطق کم است از این‌رو مجبور به استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی کم‌توان هستیم که باعث کندی روند پروژه‌ها می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از پیشرفت ۵۰درصدی پل سه‌سوک خبر داد و گفت: در حال حاضر کوله‌ها احداث شده است و به محض تکمیل نسبت به نصب عرشه اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: نگاه مجموعه راهداری توزیع عادلانه اعتبارات و تعریف پروژه‌ها براساس شاخص‌های مورد نظر در سراسر استان است.

براساس این گزارش، در این جلسه مسعود امیری معاون راهداری و مصطفی ملکی صادقی معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان هریک به بیان عملکرد حوزه‌ی خود در شهرستان الیگودرز پرداختند.

فرماندار الیگودرز، بخشداران زلقی، زز و ماهرو و برخی دهیاران این شهرستان نیز دغدغه‌های عمومی در حوزه‌ی راهداری را مطرح کردند.