شناسهٔ خبر: 118155 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

جابه جایی بیش از ۲۵۷ هزار زائر اربعین حسینی با انجام ۲۰۸۴ پرواز/الحاق ۷۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی در یکسال اخیر

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از جابه جایی بیش از ۲۵۷ هزار زائر اربعین حسینی با انجام ۲۰۸۴ پرواز در مدت دو هفته خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدی بخشرئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری ، ابتدا گزارشی از عملیات پروازهای اربعین امسال ارائه کرد و در ادامه اظهارکرد: با توجه به کاهش کرونا و درخواست بالای سفر، تقاضای سفر به عتبات در اربعین امسال نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شد .

وی افزود: براساس کارشناسی های صورت گرفته ابتدا قیمت بلیت پروازهای اربعین تعیین شد و در مدت زمان مشخص‌شده دو هفته‌ای به آن پایبند بودیم. همچنین با افزایش ظرفیت فرودگاه‌ها از ۲۱ فرودگاه ایران به مقصد نجف و بغداد پرواز برقرار شد و با توجه به حجم مسافر، ترمینال سلام راه‌اندازی شد تا بتوانیم عملیات اعزام و ورود مسافر را در شان جمهوری اسلامی انجام دهیم.

محمدی بخش با اشاره به مجوز ۱۲۰ پرواز هفتگی بین ایران و عراق، گفت: مجوز ۲۵۰ پرواز را داشتیم که با رایزنی انجام شده این رقم به ۱۲۵۰ پرواز رسید و در مجموع  در مدت دو هفته ۲۰۸۴ پرواز اربعین انجام شد که یک عملکرد درخشان به شمار می رود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر رضایتمندی مردم از پروازهای اربعین، گفت: به دلیل اطلاع رسانی به موقع رسانه ها امسال کمترین دغدغه در خصوص پروازهای اربعین را داشتیم و به همین دلیل از رسانه ها تشکر می کنیم.

وی همچنین اظهارداشت: برای پروازهای اربعین تعداد زیادی بالگرد در مرزهای غربی کشور، فرودگاه نجف و فرودگاه بغداد جهت امدادرسانی به زائران اربعین حسینی تامین شده بود و تیم های بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در فرودگاه‌های کشور به منظور نظارت بر روند اجرای صحیح عملیات جابه جایی زائران و همچنین یک تیم کارشناسی به صورت ۳ شیفته در فرودگاه نجف مستقر شدند.

محمدی بخش در خصوص آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ساخت داخل گفت: در زمینه تولید هواپیما، سیاستی توسط دولت بنا شد و بر همین اساس سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صمت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کنسرسیومی سه‌جانبه تحت نظر سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادند تا طراحی تولید و ساخت هواپیمای ایرانی شکل بگیرد، به همین منظور تسهیلات تامین منابع مالی و استفاده از شرکت های دانش بنیان بر عهده وزارت صمت و کارخانه تولید بر عهده وزارت دفاع قرار گرفته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه راهبری ساخت هواپیماهای بومی برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت به شمار می رود مواردی در دستور کار قرار گرفته است و مهمترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیماسازی به سایر بخش‌ها تعمیم یابد.

وی افزود: با توجه به کمبود ناوگان هوایی درکشور و پیش بینی های اولیه مبنی بر نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما جهت انجام پروازهای داخلی و خارجی، سیاست دولت سیزدهم حمایت از تولید داخلی و بهره مندی از ظرفیت های درونی است. لذا بر اساس اعلام ریاست محترم جمهور بنا بر اهتمام ویژه برای تولید هواپیما در کشور، این سازمان آمادگی خود را برای نظارت بر تولید بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی اعلام نموده و در کنار سایر ذینفعان در این پروژه ملی مشارکت خواهیم نمود.

پشتیبانی ایران از صنعت هوانوردی روس‌ها

محمدی بخش با اعلام این‌که روس‌ها درخواست روشنی از ایران برای پشتیبانی از صنعت هوانوردی خود دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران به سطحی از تعمیر هواپیما رسیده که علاوه بر روسیه، کشورهای دیگر نیز برای تعمیر هواپیما به ما درخواست داده‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر موتور، ارابه فرود، همچنین قطعات هواپیماهای غربی و روسی در ایران تعمیر می شوند، گفت: ارتقاء سازمان هواپیمایی به عنوان نهادی که در حوزه تولید، طراحی و ساخت فعالیت هایی را انجام دهد در دستور کار قرار گرفته است و از این ظرفیت استفاده حداکثری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در مجموعه صنعت هوایی همچنین به اشتراک گذاری نقاط توانمندی شرکت‌های هواپیمایی ما را در حوزه تحریم ها مقاوم کرده است، گفت: تلاش کردیم از آموزش های روز دنیا در صنعت حمل و نقل هوایی استفاده کنیم، همچنین توسعه هوانوردی عمومی نیز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تحریم‌های صنعت هوایی همچنان وجود دارد و بعضا تشدید می‌شود، اما استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها، ما را نسبت به تحریم‌ها بسیار مقاوم کرده است.

محمدی‌بخش با بیان اینکه هیچ کدام از عوامل محدودکننده ما در صنعت هوایی کاسته نشده، گفت: تحریم‌ها همچنان وجود دارد و بعضا با توجه به موضوعات پیش‌آمده در داخل یا خارج از کشور، تشدید می‌شود. کما اینکه هنوز اروپا نه تنها هیچ اقدام اثربخشی در حوزه تحریم‌ها انجام نداده، بلکه به شدت آن اضافه کرده است و ما با این موضوع دست به گریبانیم.

الحاق ۷۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی در یکسال اخیر

رئیس سازمان هواپیمایی از الحاق ۷۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی مسافری در یکسال اخیر خبر داد و گفت: در مهرماه سال گذشته ۹۸ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داشتیم که در یکسال اخیر این تعداد به ۱۷۵ فروند افزایش یافته است.

محمدی‌بخش با نهضت تامین قطعات یک سری از هواپیماهای زمینگیر را وارد ناوگان کرده‌ایم. ضمن این‌که هواپیماهای دست دوم با سن کمتر از ۲۰ سال نیز خریداری و به چرخه حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور وارد شده است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، یادآور شد: قیمت بلیت هواپیما آذرماه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و با توجه به افزایش هزینه‌ها، ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت را ارائه کرده‌اند و این درخواست به شورای عالی هواپیمایی ارجاع شده و در حال بررسی است.

 انجام روزانه ۱۰۰۰ پرواز عبوری از فضای کشور

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اتحادیه اروپا در نامه‌ای رسمی فضای ایران را امن اعلام کرده است، اظهار کرد: روزانه یک هزار پرواز عبوری از فضای کشور عبور می کند همچنین در پیشنهادی که به ستاد کل نیروهای مسلح داده‌ایم و آنها نیز موافقت کردند به زودی تعداد این مسیرهای هوایی کشور افزایش می‌یابد.

محمدی بخش با بیان اینکه بدهی سنواتی به ایکائو تا سال‌ گذشته داشتیم، گفت: چندین سال حق عضویت ما پرداخت نشده بود اما پرداخت کردیم و امروز بدهی سنواتی نداریم.

وی با اشاره به حضور در اجلاس ایکائو در کانادا، افزود: در این اجلاس برنامه ۱۰ ساله صنعت هوانوردی را ارائه دادیم و به عنوان یک موضوع مهم و به عنوان یک الگو برای سایر کشور ها در  این اجلاس نیز مطرح شد. این برنامه ریزی برای اداره صنعت هوانوردی شامل یک سال تثبیت و سه برنامه سه ساله است که بر اساس آن مشخص است در این دوره ها صنعت هوانوردی کجا قرار می گیرد همچنین در ارتباط با تحریم های غیرقانونی استکبار جهانی، کشورما به صورت رسمی راهکارهای عبور از تحریم را نیز ارائه کرد.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اجلاس امسال تعدادی مقاله علمی در ارتباط با صنعت هوایی از سوی ایران ارائه شد که توسط ایکائو مورد پذیرش قرار گرفته و به کمیته های فنی ارجاع شد.