به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ،مازندران حسن جهانیان عنوان کرد: این اداره کل به عنوان یکی از متولیان مهم تردد ایمن و روان در جاده های برون شهری نقش مهمی در ارائه خدمات به کاربران جاده ای دارد ،اداره مدیریت راه ها با نصب و راه اندازی سامانه های هوشمند جاده ای و پاسخگویی و ارائه خدمات به کاربران جاده ای ، نقش مهمی در ایجاد تردد ایمن و روان در جاده های برون شهری دارد.
وی با اشاره به مطلب فوق، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آذرماه سال ۱۳۸۷ اقدام به راه اندازی سامانه ۱۴۱ با هدف بهینه سازی و بهره برداری از راه های کشور کرد و در حال حاضر نیز بصورت شبانه روزی از طریق تلفن گویا ، پیامک، اپلیکشن و سایت اینترنتی www.۱۴۱.ir، پل ارتباطی کاربران جاده ای با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
جهانیان ادامه داد: کارشناسان سالن عملیات اداره مدیریت راهها بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی کاربران جاده ای از طریق سامانه گویا ۱۴۱ می باشند که پس از دریافت اطلاعات، اقدام به ثبت و ارسال پیامک به کاربر تماس گیرنده و اطلاع رسانی به مسئولین مربوطه می کنند.
وی ضمن تشریح نوع مشکلات مطروحه توسط مخاطبان سامانه هوشمند ۱۴۱ تأکید کرد: بخش عمده اطلاعات دریافتی از کاربران جاده ای شامل مشکلات جاده ای (چاله، خرابی آسفالت، خاموشی روشنایی و ...) ، رسیدگی به شکایات و مطالبات رانندگان در حوزه حمل و نقل کالا و بار (عدم صدور بارنامه ، کرایه مازاد، عدم تخلیه بار و ...)، شکایات در حوزه حمل و نقل مسافر (تأخیر در حرکت ، توقف بیش از حد ، دریافت کرایه خارج از عرف و ...)، اعلام مسافت مبدأ و مقصد درخواستی و ارائه بهترین مسیر برای سفر و شکایات در حوزه حریم راه ( تجاوز به حریم راه، ایجاد ترافیک توسط دست فروشان و ...) بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به سایر خدمات اداره مدیریت راه ها در سامانه ۱۴۱ عنوان کرد: اطلاع رسانی درخصوص کارگاه های جاده ای و محدودیت ها یا مسیر جایگزین جهت تردد روان، پیش بینی هواشناسی و اطلاع رسانی به تیم های گشت راهداری مبنی بر آماده باش در محورهای مواصلاتی، گزارش هواشناسی هنگام بارش باران، برف، تگرگ و مه و اطلاع رسانی در بازه زمانی یک ساعته از شرایط جوی محورها جهت خدمت رسانی به هموطنان در حال تردد در محورها، اعلام وضعیت ترافیکی بر اساس تصاویر دریافتی از سامانه های نظارت تصویری و ارائه راهکار های مناسب جهت بر طرف نمودن مشکل و ایجاد ترافیک روان از جمله خدمات این مرکز است.
جهانیان در خصوص نتیجه پیگیری تماس های وارده در مرکز ۱۴۱ تصریح کرد: به تمام تماس های ورودی مرکز ، یک موضوع مهم استنباط و تا حصول نتیجه پیگیری می گردد که بعنوان مثال۹۰درصد موارد و مشکلات مشاهده شده جاده ای توسط اکیپ های راهداری بصورت شبانه روزی بر طرف شده، ۹۵درصد شکایات حوزه حمل و نقل کالا و مسافر توسط کارشناسان مربوطه بررسی شده و بصورت متوسط۲۱۰ مورد وضعیت ترافیکی توسط کارشناسان سالن عملیات اداره مدیریت راهها بصورت ماهانه به گشت های راهداری اطلاع رسانی می گردد تا تمهیدات لازم در خصوص ایجاد تردد روان و ایمن فوراً اقدام لازم صورت گیرد.