شناسهٔ خبر: 118298 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه اعلام کرد؛

رگبار باران و لغزندگی جاده‌ها/ضرورت پرهیز از سفرهای برون‌شهری غیر ضروری

جاده بارانی سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از رگبار باران و رعدوبرق خبر داد که موجب لغزندگی جاده‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی از امروز دوشنبه بیست‌وپنجم مهرماه تا فردا منجر به رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی،‌ گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، البرز، تهران و سمنان خواهد شد.

این سامانه مخاطراتی همچون لغزندگی جاده‌ به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای برون‌شهری غیر ضروری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ رو و انجام تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری نیز از امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری منجر به وزش باد شدید موقت، احتمال خیزش گردوخاک محلی و احتمال نفوذ گرد و غبار می‌شود.

روز دوشنبه نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب کرمان و نیمه شرقی هرمزگان، روز سه‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب کرمان، نیمه شرقی هرمزگان، شمال شرق اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، تهران و شمال قم و روز چهارشنبه خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق و جنوب کرمان، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه شرقی سمنان و شمال شرق اصفهان درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره سامانه احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی شده است.

احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.