شناسهٔ خبر: 118305 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل هواشناسی استان خبر داد؛

کمبود بارش و تداوم خشکسالی در کرمان

خشکسالی مدیر کل هواشناسی استان کرمان گفت: ۹۵ درصد مساحت این استان تحت تاثیر انواع خشکسالی خفیف تا شدید است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن عراقی‌زاده، سرپرست اداره کل هواشناسی کرمان با اشاره به آب و هوای خشک و نیمه خشک این استان اظهار کرد: کرمان همواره با کمبود بارش مواجه بوده است و تغییر اقلیم، بروز خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی؛ سفره‌ها و منابع آبی استان را تا حد بسیار زیادی تخلیه کرده و در کاهش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و آب شرب تاثیر منفی داشته است.

عراقی‌زاده افزود: هر چند بارش‌های مونسومی ابتدای تابستان امسال، میزان بارش‌ها از نظر آماری موجب افزایش قابل توجه بارش‌ها نسبت به سال گذشته شد اما همچنان چتر خشکسالی بر سر این استان باز است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به آمار ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان گفت: در سال زراعی گذشته میزان بارش‌ها در استان کرمان ۱۰۳ میلی‌متر به ثبت رسید که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۵۴.۵ میلی‌متر و در بلند مدت ۱۳۶ میلی‌متر بوده است.

به گفته این مسئول، میزان بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۸۹ درصد افزایش اما نسبت به آمار بلند مدت مشابه ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد و استان کرمان در سال زراعی گذشته ۷۶ درصد بارش یک سال زراعی کامل را دریافت کرده است.

عراقی‌زاده تاکید کرد: حدود ۹۵ درصد مساحت استان تحت تاثیر انواع خشکسالی خفیف تا شدید است.

طبق اعلام سرپرست اداره کل هواشناسی کرمان، در بین ایستگاه‌های هواشناسی استان کرمان، بیشترین بارش در شهرستان منوجان با  ۱۸۸ میلیمتر و کمترین میزان بارش در شهرستان ریگان با ۴۱ میلیمتر به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: شهر کرمان در سال زراعی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) ۸۳ میلیمتر بارش داشته است که این میزان در بازه زمانی مشابه سال قبل و بلند مدت به ترتیب ۴۹ و ۱۰۲ میلیمتر بوده، بنابراین بارش در شهرستان کرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۱۹ درصد کاهش داشته است.

عراقی زاده با بیان اینکه استان کرمان از لحاظ دمایی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به بلند مدت به میزان یک درجه گرم‌تر شده است، افزود: ۴.۷ درصد مساحت استان کرمان تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۱۳.۶ درصد دچار خشکسالی متوسط، ۲۷.۵ درصد خشکسالی شدید و  ۴۹.۹ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۱ در استان کرمان خشکسالی داشته‌ایم، گفت: خشکسالی در طبیعت انباشت شده و بارندگی خوب یک سال اخیر این خشکسالی را جبران نمی‌کند.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی فصلی و مدل‌ها، خشکسالی در استان استمرار دارد، بنابراین مدیریت منابع آب و منابع طبیعی باید اولویت استان کرمان باشد.