شناسهٔ خبر: 11835 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

پيشنهادات رئيس اتاق تهران برای فرصت‌های سرمايه‌گذاری روسيه و ايران/ اهميت ايجاد شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی مشترك

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تشریح زمینه‌های مشترک همکاری بین ایران و روسیه در تمامی حوزه‌های حمل و نقل و فرصت موجود سرمایه‌گذاری در این حوزه درآمدزا تاکید کرد: تاسیس شرکت حمل و نقل دریایی بهترین گزینه برای رونق اقتصادی دو کشور و کشورهای عضو دریای خزر به شمار می‌رود.

مسعود خوانساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان زمینه‌های همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل و ساخت و ساز در آستانه برگزاری همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی که ۱۱ و ۱۲ مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود، گفت: زمینه‌های همکاری متعددی بین ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل وجود دارد زیرا این دو کشور، علاوه بر همسایگی، امکان ارتباط ریلی، زمینی، هوایی و دریایی را نیز دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: وجود دریای خزر پتانسیل بزرگی برای همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور به وجود آورده است و ایران و روسیه می‌توانند فعالیت‌های مشترک حمل و نقل دریایی داشته باشند. به عنوان مثال، ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک بین ایران و روسیه می‌تواند به تقویت حمل و نقل کالاهای کشورهای عضو دریای خزر و همسایه کمک کند. بدین معنا که ایران و روسیه می‌توانند شرکت حمل و نقلی مشترک راه‌اندازی کرده و از آن طریق کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر را جابه جا کنند و به مقصد برسانند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه ایجاد شرکت حمل و نقلی مستلزم همکاری در حوزه بندری دو کشور است، افزود: خوشبختانه از سال‌های قبل ایران اعلام آمادگی کرده برای سرمایه‌گذاری در بندر اوکتاو قزاقزستان و همچنین بندر آستاراخان (چنانچه یک پست اسکله در آستاراخان به صورت اختصاصی در اختیار ایران قرار بگیرد) به تقویت همکاری‌های دوطرفه در حوزه بنادر ایران و روسیه کمک کند. 

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن كشاورزي تهران در بیان همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه هوایی گفت: در حال حاضر در هفته یک پرواز بین ایران و روسیه و آن هم در شهرهای تهران و مسکو برقرار می‌شود در حالیکه ایران برای امور تجاری بین مشهد و آستاراخان، تبریز و آستاراخان، سن پترزبورگ و تهران و همچنی سایر شهرهای روسیه امکان حمل و نقل هوایی فراوانی دارد اما هنوز مذاکره‌ای بین شرکت‌های حمل و نقل هوایی انجام نشده است. بنابراین اگر شرکت‌های حمل و نقل هوایی بتوانند روی راه‌اندازی خطوط هوایی در شهرهای مختلف دو کشور سرمایه‌گذاری کنند پتانسیل بالا می‌رود.

خوانساری با اشاره به قطع ارتباط ریلی ایران و روسیه از زمان جنگ ارمنستان و آذربایجان افزود: منازعات بین ارمنستان و آذربایجان باعث شد خط ریلی مستقیم ایران به روسیه قطع شود و به همین خاطر برای همکاری مجدد باید روسیه یا ارمنستان روی اتصال مجدد این ریل سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه ایران از طریق ترکمنستان و قزاقزستان نیز می‌تواند ارتباط ریلی با روسیه داشته باشد اما بعد مسافتی افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است از طریق رشت- آستارا ارتباط ریلی با ارمنستان برقرار کرده و از طریق ارمنستان ارتباط ریلی با روسیه داشته باشیم.

وی ارتباط ایران و روسیه را در حمل و نقل جاده‌ای با توجه به اینکه مرز مشترک زمینی وجود ندارد و کشورهایی همچون ارمنستان، داغستان، آذربایجان، اوکراین، ترکمنستان بین این دو کشور وجود دارند مستلزم ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک دانست. /

نظر شما