شناسهٔ خبر: 118393 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

از سوی سازمان هواشناسی صادر شد؛

هشدار نسبت به وزش باد شدید و بارش باران در بیشتر استان‌ها/ احتمال ایجاد اختلال در ترددهای جاده‌ای و تاخیر در پروازها

باد و باران سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از تداوم بارش‌ها و افزایش گرادیان فشاری خبر داد که منجر به ایجاد اختلال در سفرهای بین شهری و احتمال تاخیر در پروازها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت سامانه بارشی امروز و فردا نیز در گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای تهران، البرز، زنجان و سمنان ادامه خواهد داشت.

بر اساس این اطلاعیه،‌ رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما در این مناطق می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در سفرهای بین شهری به سبب لغزندگی جاده، به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی شود.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای برون شهری غیر ضروری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و انجام تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات باغی و زراعی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری بوده و از امروز سه‌شنبه بیست‌وششم مهرماه تا روز پنج‌شنبه بیست‌وهشتم موجب وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک و احتمال نفوذ گرد و غبار در مناطق مستعد می‌شود.

روز سه‌شنبه البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، شمال شرق اصفهان، شرق و جنوب کرمان، نیمه شرقی هرمزگان، شمال مرکزی، شمال قم و یزد و روز چهارشنبه خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، شرق و جنوب کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و شمال شرق اصفهان با این سامانه درگیر خواهند شد.

این سامانه روز پنج‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل و زنجان فعال خواهد بود.

احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز از آثار این سامانه است و به همین منظور سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها توصیه کرده است.