شناسهٔ خبر: 118480 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست هم اندیشی احصاء چالش‌های صادرات مطرح شد؛

برنامه‌ریزی برای افزایش میزان صادرات میوه و مرکبات از مبدا بندر امیرآباد

بندر امیرآباد نشست هم اندیشی احصاء چالش‌های صادرات بندر امیرآباد با محوریت میوه و مرکبات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم اندیشی احصاء چالش‌های صادرات بندر امیرآباد با محوریت میوه و مرکبات با حضور محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد و کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، ترابی نسب مدیرکل پیگیری‌های دفتر معاون اول رییس جمهور، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و روسای اتحادیه ها و فعالان بخش خصوصی در زمینه صادارت کالا در بندرامیرآباد تشکیل شد.

در این جلسه، بر ایجاد بستر مناسب جهت بهره برداری بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی و صاحبان کالا از ظرفیت‌های بالفعل بندرامیرآباد، وضع مشوق‌های صادراتی برای ترغیب صادرکنندگان و استفاده از فرصت عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های بین المللی شانگهای جهت صادرات میوه و مرکبات به کشورهای چین و هند تأکید شد. 

مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد نیز در این جلسه ضمن معرفی توانمندی‌ها و اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد، صادرات را موتور محرکه اقتصاد در مراودات بین المللی کالا دانست و بر تسهیل فرآیندهای صادرات کالا با همکاری مسئولین ذیربط و فعالان حوزه صادرات تأکید کرد.

محمدعلی سعیدی پور با بیان اینکه بندر امیرآباد از افزایش تنوع صادرات کالاهای غیر نفتی به ویژه صادرات مرکبات و محصولات کشاورزی استقبال می‌کند، گفت: صادرات کالاهای ساختمانی در این بندر به شکل فزآینده ای در حال انجام است که امیدواریم با مفاهمه با صادرکنندگان محصولات کشاورزی و باغی و استفاده بهینه از ظرفیت های کانتینری و کارخانه سورتینگ بندر، شاهد افزایش صادرات این نوع کالاها در بندرامیراباد باشیم.  

مدیرکل بنادر امیرآباد در پایان حمایت‌های تسهیلاتی و تخفیفات تعرفه‌ای برای صاحبان کالا و صادرکنندگان، تأثیر مترتب پیشنهادات موثر بخش خصوصی در تعیین سیاست ها و راهبردهای صادراتی کالا را از دیگر راهکارهای افزایش صادرات کالا در منطقه به ویژه در بندرامیرآباد عنوان کرد. 

تأکید بر بهره برداری از اسکله رو – رو کامیون  بندرامیرآباد به عنوان برطرف کننده بخش اعظمی از چالش های صادراتی ، برقراری امکانات لازم جهت جابجایی سالم و کاهش زمان انتقال مرکبات و محصولات کشاورزی با توجه به ماهیت فسادپذیری سریع آن و برخورداری از اطلاعات دقیق از مسیر دریایی و ظرفیت لجستیک بنادر حاشیه دریای خزر جهت ارائه در بازار هدف بخشی از مواردی بود که در این نشست توسط نمایندگان اتحادیه ها و فعالان بخش خصوصی مطرح شد. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است با توجه به امکانات کانتینری موجود در بندر، سرویس های هفتگی خط لاینر کشتیرانی و تعرفه‌های بسیار پایین حمل و نقل دریایی اظهار امیدواری شد تا در آینده شاهد بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت های موجود توسط صادرکنندگان باشیم.