شناسهٔ خبر: 11850 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ازگلی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

جزئیات نحوه مدیریت دارایی شهرهای جدید/ تأسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری مجزا برای هر پروژه زیرساختی پردیس/ ایجاد ۶۰ صندوق زمین و ساختمان تا پایان امسال/ آخرین وضعیت صندوق زمین و ساختمان نسیم

مصطفی ازگلی مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن از پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی پروژه ساختمانی صندوق زمین و ساختمان نسیم در منطقه ۲۲ تهران خبر داد.

مصطفی ازگلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات توافق گروه مالی بانک مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید در زمینه مدیریت دارایی‌های شهر جدید پردیس از سوی یکی از شرکت‌های وابسته به بانک مسکن اظهار کرد: به طور کلی خدمات مالی بانک مسکن از دیدگاه کلان به دو بخش بانکی و غیربانکی تقسیم می‌شود که ایجاد شرکت مدیریت دارایی «آباد» جزء فعالیت‌های غیربانکی بانک مسکن است.

مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن ادامه داد: فعالیت‌های بازار پولی بانک مسکن همان فعالیت‌های بانکی است و بخشی از فعالیت‌های غیر‌بانکی نیز شامل سرمایه‌گذاری‌های بانک مسکن در بازار سرمایه از طریق ابزارسازی و نهادسازی‌هاست؛ همچنین ایجاد شرکت مدیریت دارایی «آباد» با هدف درآمدزایی از دارایی‌های غیرپولی و غیرسرمایه‌ای شهرهای جدید مانند اراضی در اختیار این شهرها جزء فعالیت‌های غیربانکی بانک مسکن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تأسیس یک شرکت تأمین سرمایه از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی بانک مسکن با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تأمین سرمایه کشور با بیشترین پرتفو در میان شرکت‌های مشابه گفت: از دیگر اقدامات گروه مالی بانک مسکن در دو سال اخیر تأسیس نخستین صندوق زمین و ساختمان با نام نسیم در منطقه ۲۲ تهران است که با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۵ درصد جلوتر بودن از روند تعریف شده اجرای پروژه، یکی از نمونه‌های موفق صندوق‌های زمین و ساختمان به شمار می‌آید. ضمن اینکه تا پایان امسال ۶۰ صندوق زمین و ساختمان جدید در بازار سرمایه و فرابورس ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گروه مالی بانک مسکن خاطرنشان کرد: دو شرکت مدیریت دارایی «آباد»، به عنوان نخستین شرکت مدیریت دارایی و همچنین شرکت صندوق سرمایه‌گذاری «آباد» با سرمایه‌ای تا سقف (مجموع دو شرکت) ۱۰ هزار میلیارد تومان توانسته‌اند بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور را تشکیل دهند؛ ضمن اینکه انتشار «اوراق استصناع»، «اسناد خزانه‌داری اسلامی» و «اوراق رهنی» از سوی این شرکت با نظارت بانک مسکن را نیز در دست اقدام داریم.

چگونگی مدیریت دارایی‌های شهرهای جدید

ازگلی در خصوص مدیریت دارایی‌های شهرهای جدید نیز به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مدیریت دارایی به مجموعه‌ای از سیستم‌ها و فرآیندهای روشمند برای بهره‌برداری مالی از دارایی‌های غیر پولی و غیرسرمایه‌ای اطلاق می‌شود که در خصوص شهرهای جدید بیشتر شامل اراضی در اختیار و در مالکیت این شهرهاست.

وی با بیان اینکه مدیریت دارایی‌ها حوزه وسیعی دارد، افزود: مدیریت دارایی شامل دارایی‌های مالی، فیزیکی، زیرساختی و حتی معنوی هم می‌شود. در ماه‌های اخیر جلسات فراوانی با شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت فرودگاه‌های کشور داشتیم که در نهایت اجرای مدیریت دارایی شهر جدید پردیس به عنوان نمونه و پایلوت این ایده اقتصادی جدید در ایران به نتیجه نهایی رسید.

عضو هیئت مدیره شرکت گروه مالی بانک مسکن اظهار کرد: در این پروژه (مدیریت دارایی پردیس)، تعدادی پروژه زیرساختی در پردیس که در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی معطل مانده بود، از سوی گروه مالی بانک مسکن، «تأمین مالی» و «ساخت و ساز» می‌شود. روش اجرا نیز به این صورت است که برای هر پروژه یک صندوق مجزا طراحی شده و همه کارهای آن پروژه از ابتدا تا انتها توسط صندوق مذکور اداره خواهد شد. این پروژه‌ها را شرکت گروه مالی بانک مسکن به صورت وکالتی انجام داده و در پایان حق‌الوکاله را از محل اجرای پروژه‌های سودآور در اراضی دیگر شهر جدید پردیس برمی‌دارد. نتیجه نهایی اجرای این پروژه‌ها استمرار شهرک‌سازی و ابقای خانوارها در پردیس و دیگر شهرهای جدید خواهد بود./

نظر شما