شناسهٔ خبر: 11862 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

موافقت با تخصیص ۶۱ میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه‌نشینان کلانشهرهای مذهبی/ انتقال حاشیه‌نشینان مشهد به ۴ هزار واحد مسکونی در دوره بهسازی محله‌ها

سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص ۶۱ میلیارد تومان از منابع دولت برای آغاز اجرای ساماندهی پهنه‌های ناکارآمد حاشیه‌ای کلانشهرهای مذهبی بر اساس برنامه مصوب ستاد بازآفرینی پایدار شهری خبر داد.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات انجام شده وزارت راه و شهرسازی در زمینه اجرای مصوبات سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی در سال گذشته در راستای ارتقای کیفیت زندگی حاشیه‌نشینان مشهد اظهار کرد: بعد از مدت‌ها اراضی بلاتکلیف دولت تحت عنوان «اراضی زکریا» با حضور شهردار مشهد، معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تعیین تکلیف شد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: قرار شد این اراضی به فرصتی برای اسکان حاشیه‌نشینان مشهد و ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی این کلانشهر تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیئت دولت طی موافقت‌نامه‌ای با نام ارتقای کیفی کلانشهرهای مذهبی، ۶۱ میلیارد تومان برای ساماندهی و بازسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد شهرهای مذهبی اختصاص داده بود، گفت: با هماهنگی به عمل آمده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ردیف اعتباری از سوی این سازمان به دستگاه‌های ذی‌ربط تخصیص یافته و بر اساس برنامه مصوب ستاد بازآفرینی پایدار شهری مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد. این دو ابزار (موافقت‌نامه ۶۱ میلیارد تومانی هیئت دولت و اراضی زکریا) منابعی برای شروع عملیات اجرایی ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد هستند.

وی با بیان اینکه اراضی زکریا متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن بوده که با تفاهم‌نامه‌ای به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شده است، اضافه کرد: شرکت عمران و بهسازی نیز قرار است طی توافق‌نامه‌ای بخشی از این اراضی را در اختیار شهرداری مشهد برای اسکان حاشیه‌نشینان مشهد قرار دهد.

ایزدی ادامه داد: بخشی از اراضی زکریا نیز قرار است با چهار هزار واحد مسکونی که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ساخته شده است، معاوضه شود تا حاشیه‌نشینان به این مناطق منتقل شوند. این واحدها اگرچه در محور سیس‌آباد به عنوان یکی از محورهای سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد ساخته شده‌اند، اما از نظر کیفیت ساخت و ساز از درجه بسیار مطلوبی برخوردارند و می‌توانند محل اسکان موقتی برای حاشیه‌نشینان مشهد در دوره بهسازی محله‌های سکونتی فعلی آنها باشند.

به گفته ایزدی حاشیه‌نشینان پس از بهسازی منازل و بافت‌های سکونتی فعلی‌شان، از واحدهای اسکان موقت مجددا به منازل اصلی خود بازمی‌گردند. اراضی زکریای مشهد یک ابزار مالی برای تحقق برنامه‌هاست و قرار نیست در این اراضی ساخت و ساز صورت گیرد و می‌تواند سرآغاز تغییرات بزرگ در پهنه‌های حاشیه‌ای مشهد و ساماندهی آنها تا دو سال آینده باشد./

نظر شما