شناسهٔ خبر: 118804 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل ‌و نقل اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی یزد

مهدی حسینزاده معاون حمل‌ و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان یزد گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۴۶ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان مراجعه کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (یزد)، محمدرضا حسین زاده معاون حمل ‌و نقل اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای یزد گفت: مراکز معاینه فنی به دو بخش معاینه فنی خودروهای سبک و معاینه فنی خودروهای سنگین تقسیم می‌شود که بخش خودروهای سنگین تحت نظارت سازمان حمل‌ و نقل و راهداری و مراکز معاینه فنی خودروهای سبک زیر نظر وزارت کشور و شهرداری‌ها مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: برای داشتن رانندگی ایمن و بی خطر لازم است خودروی خود را در سلامت نگه داریم و این موضوع تنها با معاینه فنی مستمر و مداوم وسایل نقلیه محقق خواهد شد.

حسین زاده با اشاره به فعالیت ۸ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در استان یزد گفت: در حال حاضر به ‌جز شهرستان بافق و بهاباد تمامی شهرستان‌های استان یزد دارای مرکز معاینه فنی خودرو هستند، همچنین قرار است مرکز معاینه فنی دیگری در محور یزد به طبس نیز به بهره‌برداری برسد.

وی به اداره مراکز معاینه فنی توسط بخش خصوصی و اینکه بالتبع سود و صرفه‌ی کار در نظر گرفته می‌شود اشاره و افزود: در زمینه احداث مراکز معاینه فنی قوانین و سیاست‌هایی در سطح استانی و کشوری وجود دارد اما برای احداث مرکز معاینه فنی، بخش خصوصی سعی می‌کند مکانی را پیشنهاد دهد که تردد بالایی داشته باشد.
معاون حمل‌ و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان یزد افزود: مراکز معاینه فنی با نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۶ هزار ۵۲۲ ناوگان سنگین را مورد معاینه فنی قرار داده که از این تعداد ۳۸ هزار ۴۳۱ ناوگان موفق به اخذ معاینه فنی و تعداد ۸ هزار و ۹۱ ناوگان نیز در آزمون‌ها مردود شدند.
این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترین دلایل مردودی وسایل نقلیه سنگین استان یزد در مراکز معاینات فنی مربوط به نواقص ظاهری، آزمون آلایندگی، ایراد در سیستم ترمز یا کمک‌فنر و همچنین آزمون هم‌ راستایی چراغ‌ها بوده است.
وی عنوان داشت: مراکز معاینه فنی پس از ثبت اطلاعات خودرو توسط دوربین پلاک خوان بازدیدهای ظاهری شامل کیفیت آج لاستیک‌ها، شیشه‌ها و آینه‌ها، چراغ‌ها، کمربند ایمنی، کپسول آتش‌نشانی، باک‌ها، درب‌ها و موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ‌ها، تست آلاینده‌ها، کیلومتر شمار و تست نور را انجام داده و در صورت تائید برگه معاینه فنی برای خودرو صادر خواهد شد.
حسین زاده با تأکید بر اینکه کاربران مراکز معاینه فنی بیشتر وظیفه رفع عیوب ظاهری وسایل نقلیه را بر عهده دارند گفت: عوامل اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان به‌ صورت مداوم از مراکز معاینه فنی بازدید و در صورت مواجهه با تخلفات احتمالی مانند خرید برگه معاینه فنی و...به‌ شدت برخورد خواهد کردند.

معاون حمل‌ و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان یزد در پایان با تأکید بر اینکه انجام آزمون‌ها و کنترل فنی خودروها نقش غیرقابل‌انکاری در افزایش ایمنی خودرو خواهد داشت افزود: کنترل‌های فنی خودرو به هر میزان که دقیق‌تر انجام شود به‌ طور قطع ایمنی سفرها افزایش خواهد داشت و به دنبال آن شاهد کاهش تلفات جاده‌ای خواهیم بود که امیدواریم رانندگان این معاینه‌ها با دقت بیشتری انجام دهند.