شناسهٔ خبر: 118903 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

محتوای منتشر شده در آفتاب یزد تکذیب شد

اختصاص ۱۲۲۶ هکتار زمین در استان یزد برای ساخت خانه های یک طبقه

جوابیه تاکنون در استان یزد ۱۱۱۸۷۸ خانوار در طرح اقدام ملی و سپس طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام ، که از این تعداد ۴۵۹۵۶ متقاضی تایید نهایی و برای ۶۶۴۸ عملیات اجرایی و ساخت پروژه ها در قالب طرح ملی مسکن در سال های قبل آغاز شده  و در حال انجام است



جناب آقای منصور مظفری
مدیر مسئول محترم روزنامه آفتاب یزد
با سلام و احترام
     بدین وسیله پیرو انتشار مطلبی در صفحه نخست روزنامه آفتاب یزد در روز سه شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۱ با عنوان "سوء استفاده از نهضت ملی مسکن یا بازی با آبروی دولت"، طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات توضیحات زیر برای انتشار ارسال می‌شود.
خواهشمند است طبق قانون ذکر شده دستور فرمایید مطالب ارائه شده با همین تیتر  و جزئیات در همان صفحه و ستون و با همان قلم به منظور تنویر افکار عمومی منتشر شود.

تکذیب محتوای منتشر شده در آفتاب یزد
اختصاص ۱۲۲۶ هکتار زمین در استان یزد برای ساخت خانه های یک طبقه


تاکنون در استان یزد ۱۱۱۸۷۸ خانوار در طرح اقدام ملی و سپس طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام ، که از این تعداد ۴۵۹۵۶ متقاضی تایید نهایی و برای ۶۶۴۸ عملیات اجرایی و ساخت پروژه ها در قالب طرح ملی مسکن در سال های قبل آغاز شده  و در حال انجام است . نکته قابل توجه، ساخت واحدهای مذکور (واحدهای سال‌های قبل) در قالب آپارتمانی در شهرهای یزد، شاهدیه و تفت و در قالب ویلایی در سایر شهرها می باشد.
خوشبختانه تا به امروز ۴۱۴ واحد از پروژه های استان یزد در شهرهای یزد و مهریز، تحویل متقاضیان شده و یا در حال تحویل است، که اولین پروژه  واگذار شده طرح اقدام ملی مسکن کشور در قالب ۴۰ واحد دربلوار شهید نواب صفوی شهر یزد در سال ۹۹ تحویل متقاضیان شد.
با توجه به کسری منابع اراضی داخل محدوده شهرها، سعی بر استفاده حداکثری از اراضی داخل محدوده شده و نیز استفاده از اراضی چسبیده به محدوه شهرها (الحاق) و پس از طرح موضوع در شورای مسکن استان یزد و اخذ مصوبات لازم و طی مراحل قانونی، اراضی در اختیار طرح اقدام ملی مسکن و اکثراً به صورت اجاره ۹۹ ساله قرار گرفت. 
درخصوص پروژه ۴۰ واحدی مورد اشاره در متن منتشر شده در روزنامه آفتاب یزد در تاریخ ۲۸ شهریور، براساس صورتجلسه شماره ۹۳۲۷۶ مورخ ۲۹/۱۱/۹۹  سفر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وقت وزیر راه و شهرسازی به استان یزد، به همکاران واجد شرایط راه و شهرسازی به صورت فروش اقساطی (اخذ هزینه زمین به نرخ کارشناسی روز در زمان تحویل واحد) تخصیص و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزات لازم، طی نامه شماره ۲۳۹۸ مورخ ۱۸/۱/۱۴۰۰ در اختیار کارگزار برای ساخت قرار گرفت. 
نامه مورد اشاره در متن گزارش مورخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۱ آن روزنامه، با شماره ۴۸۹۶۵ مورخ ۲۹/۶/۱۴۰۱ ارتباطی با پروژه ۴۰ واحدی نداشته و در راستای بند ۱۰ مصوبه نود و یکمین شورای مسکن استان یزد (ابلاغی به شماره ۴۷۹۹۷ مورخ ۲۶/۶/۱۴۰۱) مبنی بر ویلایی سازی پروژه های آن استان، صورتجلسه تعیین تعرفه پروژه آپارتمانی دیگری ملغی شده، که هنوز نه عملیات اجرایی آغاز شده بوده، نه پروانه و تسهیلات بانکی اخذ شده بوده ، که همین موضوع نشان عدم اشراف و بی‌اطلاعی نویسنده بر مسائل داشته و مصداق نشر اکاذیب می‌باشد. 

ضمناً در راستای ویلایی سازی پروژه های طرح نهضت ملی مسکن، اداره کل یزد طی مکاتبه شماره ۴۸۶۲۵ مورخ ۲۸/۶/۱۴۰۱ مصوبه شورای مسکن فوق الذکر را به تمامی کارگزارن طرح مجدداً ابلاغ و آنها را از اجرای پروژه های جدید آپارتمانی بر حذر می دارد.
پس از استقرار دولت مردمی، با جدیت و تلاش مسئولین استان یزد، جلسات شورای مسکن به‌صورت هفتگی با ریاست استاندار محترم تشکیل و فرماندارن محترم شهرستانها و کارگزاران طرح نسبت به طرح موضوعات و مشکلات پروژه ها و گزارش پروژه های در حال ساخت شهرهای تحت مدیریت خود می پردازند. همچنین با توجه به رویکرد دولت مردمی و بنای ساخت واحدهای مسکونی بعنوان سرپناه امن و محل زندگی و آسایش خانوارها و در نهایت تصمیم به ویلایی سازی یک طبقه در تمامی شهرهای استان از جمله شهر یزد، تا به امروز بالغ بر ۱۲۲۶ هکتار از اراضی شهرهای استان شناسایی و مراحل قانونی و مجوزات لازم اخذ شده و در حال طی مراحل نهایی طراحی آماده سازی می‌باشد، که بزودی عملیات اجرایی ساخت واحدها آغاز خواهد شد. 
با توجه به پیشرفت مناسب پروژه های در دست اقدام و نیز جلسات منظم و مداوم شورای مسکن استان و احصاء اراضی، استان یزد به عنوان استان پیشگام در طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور شناخته و معرفی شده است (موضوع مکاتبه شماره ۴۰۰/۱۰۹۹۹۹ مورخ ۱۱/۷/۱۴۰۱ معاون مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن). لازم به ذکر است که شهر یزد دارای بیشترین تعداد متقاضی است (بالغ بر ۲۵۰۰۰ متقاضی) و در این شهر اراضی ۳۷۷ هکتاری شناسایی و پس از طی مراحل قانونی در قالب شهرک مسکونی در جلسه مورخ ۱۰/۵/۱۴۰۱ مورد تائید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار گرفت و احصاء اراضی دیگر در شهر یزد، برای پوشش همه متقاضیان در حال انجام است.

برچسب‌ها: