شناسهٔ خبر: 118960 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دیدار مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با سفیر رومانی مطرح شد؛

توسعه مناسبات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای با رومانی/ ضرورت ارتقای فعالیت ناوگان ایرانی و رومانی

دیدار با سفیر رومانی در دیدار مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با سفیر رومانی بر توسعه مناسبات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای با رومانی و ضرورت ارتقای فعالیت ناوگان طرفین تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن دیدار با سفیر و کنسول رومانی در تهران بر ضرورت هماهنگی در برگزاری کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای طرفین جهت رسیدگی تخصصی به مسائل جاری و بررسی راهکارهای پیشنهادی و پیگیری صدور روادید رانندگان متردد به مقصد رومانی، تاکید کرد.

وی در دیدار با میرلاکارمن گرکو، سفیر و رنه‌میهای شیکارو، کنسول جمهوری رومانی در تهران و با حضور نماینده تشکل صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی کشور، جزئیات چالش‌ها و ملاحظات حمل‌ونقل جاده‌ای فی‌مابین، از جمله تقویت راهگذرها از طریق توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان دو کشور، ترتیبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای متعاقب تحولات اخیر در راهگذر شمالی و جهان پساکرونا و اهمیت موقعیت جغرافیایی دو کشور در دسترسی به دو پهنه اصلی دریایی جهان را مطرح کرد.

همچنین طرفین با تاکید بر عزم قوی دولت متبوع خود برای توسعه و تعمیق مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای و تجاری، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق از مشکلات واقعی و ارتباط نزدیک با تشکل‌های حمل‌ونقلی یکدیگر تاکید کردند.

هدایتی با اشاره به سابقه مناسبات تجاری و سیاسی دو کشور به قدمت ۱۲۰ سال، ضرورت ارتقای فعالیت ناوگان طرفین در حمل محمولات به مقاصد قلمرو یکدیگر در پرتوی جهش در مناسبات تجاری دوجانبه را یادآور شد و بر ضرورت تنوع‌بخشی بر مسیرهای ترانزیتی و بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی طرفین در استقرار کانون‌های لجستیکی، جهت کاهش کرایه حمل و موفقیت در رقابت با ناوگان کشورهای منطقه تاکید کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن اشاره به مسئولیت وزارت متبوع در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با یادآوری نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست با مقامات حمل‌ونقلی رومانیایی به راهکارهای تسهیل تعاملات تجاری و همکاری در تقویت زیرساخت‌های لجستیکی، بهره‌برداری بهینه از امکانات بندر کنستانزا، تقویت حمل‌ یکسره و رفع حداکثری موانع اشاره کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار، گرکو،‌ سفیر رومانی، ضمن استقبال عمیق از برگزاری نشست پس از وقفه نسبتاً طولانی، از سرگیری مذاکرات حمل‌ونقلی به پاره‌ای ملاحظات از جمله ضرورت تقویت زیرساخت‌های ارتباطی بخش کنسولی سفارت، تعیین تکلیف تفاهمات معوق و برخی رویه‌های اداری درخواست و صدور روادید را خواستار شد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سفیر رومانی، همچنین بر ضرورت حمایت متقابل طرفین از ارتقاء سطح همکاری‌ها در اتحادیه دریای سیاه و راهگذر خلیج فارس -دریای سیاه، تعامل نزدیکتر بخش خصوصی طرفین و بهره‌برداری از رایزنی همتایان صنوف حمل‌ونقل رومانیایی در تبیین اهمیت تجارت با ایران برای تصمیم‌سازان آن کشور، تاکید و با اشاره به رویکرد سفارت متبوع خود بر استقبال از دریافت وضعیت اخیر جهت حل مشکلات حمل‌ونقلی ناوگان ایرانی اعلام آمادگی کرد.