شناسهٔ خبر: 118962 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اعلام کرد؛

کاهش ریسک خطرهای احتمالی با اجرای اصول پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: با پیاده کردن دقیق آیین نامه های اجرایی پدافند غیرعامل در پروژه‌های راهسازی ضمن کاهش ریسک خطر و بحران از صرف هزینه‌های گزاف در آینده جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا قشقایی منصوری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، هدف اصلی از پیاده کردن آیین نامه‌های اجرایی پدافند غیرعامل و تهیه مطالعات پدافندی در پروژه‌های راهسازی را کاهش آسیب پذیری در زیرساخت‌های حمل و نقل دانست و گفت: الزامات دفاع غیرعامل در مقابله با خطرات انسان‌ساز یکی از اولویت‌های اساسی در زیرساخت پیشگیری از بحران‌های کشور محسوب می‌شود که توسعه شبکه حمل و نقل و ایمن‌سازی آن در زمان مطالعه و اجرا یکی از اصول افزایش پایداری ملی است.

وی با اشاره به شعار امسال «برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است در حوزه مطالعات و اجرا با بهره‌مندی از دانش روز جهان در بخش‌های فنی و اجرایی اصول پدافند غیرعامل به عنوان یکی از عوامل اساسی احداث پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مصون‌سازی شبکه حمل و نقل از آسیب‌ها و تهدیدات احتمالی، ایجاد هماهنگی، انسجام و نظارت مستمر بر اجرای پروژه‌های راهسازی را بخشی از اهداف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اعلام کرد و افزود: بررسی، نظارت و کنترل نهایی مطالعات پدافند غیرعامل برای طرح‌های راه، راه آهن، آزادراه و ابنیه فنی و سطح بندی پروژه‌های عمرانی از منظر پدافند غیرعامل و تهیه مطالعات در این حوزه نیز بخش دیگری از وظایف این دفتر محسوب می‌شود.

قشقایی منصوری اجرای اصول این بخش را مرحله بعد از مطالعات توجیهی و تکمیلی پروژه برشمرد و اظهار کرد: بررسی‌های لازم بر مبنای شاخص‌های کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام می‌شود و با شناسایی نقاط آسیب پذیر و مقاوم سازی زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی در جامعه مهندسی کشور اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر هم راستا بودن پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ادامه داد: اجرای دقیق پدافند غیرعامل موجب پیشگیری از بروز بحران می‌شود و در نتیجه ریسک به وجود آمدن بحران را بسیار کاهش می‌دهد. این حوزه تابع قانون مدیریت بحران در کشور است و طبق آیین نامه‌های اجرایی سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پدافند غیرعامل کشوری نظارت و اجرا می‌شود.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پیاده کردن دقیق آیین نامه های اجرایی پدافند غیرعامل در پروژه های راهسازی را موجب کاهش ریسک خطر دانست و گفت: اجرای دقیق قوانین در ابتدا شاید هزینه مازاد برای پروژه محسوب شود اما در بلند مدت به مصلحت است.