شناسهٔ خبر: 11904 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سامانی مطرح کرد:

توضیحات نماینده ایرلاین‌ها درباره بدهی ۶۵۰ میلیاردی به شرکت فرودگاه‌ها/ پول بلیت حداقل با یکماه با تاخیر از آژانس‌ها به ایرلاین ها پرداخت می‌شود

هواپیما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به بدهی ۶۵۰ میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور نهایت همکاری را با ایرلاین‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی شب گذشته ۲۲ شهریور در برنامه تلویزیونی تیتر امشب که با موضوع «چالش مدیریتی و افزایش تاخیر پروازها» از شبکه خبر پخش شد، درباره بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: صنعت حمل و نقل هوایی را اگر به مثابه یک مثلث شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی در نظر بگیریم این سه ضلع باید در یک فضای تعاملی و هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند تا به ارائه خدمات مناسب به مسافران منجر شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های شرکت فرودگاه‌های کشور ارایه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی به شرکت‌های هواپیمایی است ادامه داد: با همکاری و تلاش شرکت فرودگاه‌های کشور این همیاری با شرکت های هواپیمایی به خوبی انجام می شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال سوم این قانون (سال ۹۲) به طور کامل آزادسازی شود و در این صورت تخفیف‌های شرکت فرودگاه‌ها برای ایرلاین‌ها برداشته شود اما براساس مصوبه هیأت دولت در اواخر سال ۹۰ محاسبه تعرفه عوارض فرودگاهی به ارز مبادله‌ای تغییر یافت و همچنین بخشی از تخفیفات تکلیفی شرکت فرودگاه‌ها برای ایرلاین‌ها حذف شد که این موضوع منجر به رشد ۵۳۱ درصدی نرخ عوارض فرودگاهی شد.

سامانی گفت: بیش از ۶۰ درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است که در این شرایط علاوه بر اینکه شاهد افزایش نرخ ارز بودیم با افزایش تعرفه های فرودگاهی نیز مواجه شدیم بنابراین در این شرایط ایرلاین‌ها موفق به پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه های کشور نشدند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره فعالیت تجاری ایرلاین‌ها نیز گفت: این موضوع برای تمام شرکت ها عمومیت ندارد و برای همه شرکت ها صدق نمی کند.

وی با بیان اینکه میزان بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه های کشور حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است گفت: در این راستا مکاتباتی در سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت و با دستور وی مقرر شد در جلسه‌ای با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، نماینده وزیر و نماینده ایرلاین‌ها موضوع بررسی شود. در این جلسه درباره محاسبه نرخ عوارض فرودگاهی توافق شد بدین ترتیب که مبنای محاسبه از دلار به ریال و مبنای محاسبه نرخ ارز برای دو سال ۹۲ و ۹۳ نرخ ۱۵۰۰ تومان و برای ۹۴، نرخ ۱۸۰۰ تومان در نظر گرفته شود.

اسعدی سامانی تاکید کرد: به رغم اینکه ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال ۹۲ تصریح داشت اما همچنان نرخ بلیت هواپیما به صورت تکلیفی تعیین می شود و عمده شرکت ها با شرایط سخت خدمات پروازی خود را ارائه می دهند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه البته بخشی از بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها قسط بندی شده است افزود: بخشی از این بدهی نیز باید با دولت تهاطر شود چراکه شرکت های هواپیمایی در سال های گذشته بنا به درخواست دولت پروازهای تکلیفی انجام داده اند که از این بابت از دولت مطالبه دارند.

وی با اشاره به اینکه اراده شرکت‌های هواپیمایی بر پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌های کشور است و این را جز دیون خود می دانند گفت: به تدریج این بدهی ها پرداخت می شود. ضمن اینکه از سال ۸۳ تا سال ۹۰ هیچ تغییری در نرخ عوارض فرودگاهی وجود نداشت و بدهی ها به صورت یک روال عادی پرداخت می شد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: بر اساس ماده ۲ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار دولت مكلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط كسب و كار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر كتبی اتاقها و آن دسته از تشكلهای ذی‌ربطی كه عضو اتاقها نیستند، اعم از كارفرمایی و كارگری را درخواست و بررسی كند و هرگاه لازم دید آنان را به جلسات تصمیم‌گیری دعوت کند؛ همچنین بر اساس ماده ۳ این قانون دستگاههای اجرائی مكلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرائی، نظر تشكلهای اقتصادی ذی‌ربط را استعلام كنند و مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: بر اساس این ماده قانونی در زمان افزایش ۵۳۱ درصدی عوارضی فرودگاهی باید نظر تشکل‌ها و دست اندرکاران صنعت را نیز در نظر می‌گرفتند.

سامانی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور نهایت همکاری را با ایرلاین ها دارد گفت: به رغم تنگناهای مالی شرکت فرودگاه‌ها اما نهایت همکاری را حتی برای ایرلاین های بدهکار در پروازهای برنامه ای دارند اما در بخش پروازهای فوق العاده برخی فرودگاه ها برای برخی از شرکت‌های هواپیمایی محدودیت‌هایی ایجاد می کنند. ضمن اینکه تمام شرکت‌های هواپیمایی به طور کامل بدهکار نیستند حتی برخی از شرکت‌ها بخش عمده‌ای از بدهی خود را پرداخت کردند. همانطور که گفته شد برخی ایرلاین‌ها پروازهای تکلیفی برای دولت انجام دادند که براساس جلساتی که در این زمینه برگزار شده قرار شد تا بخشی از این بدهی با بدهی دولت به ایرلاین ها تهاتر شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های هواپیمایی عوارض فرودگاهی که به ازای هر مسافر داخلی ۵ هزار تومان و هر مسافر خارجی ۲۵ هزار تومان در زمان خرید بلیت دریافت می کنند بلافاصله به شرکت فرودگاه‌های کشور پرداخت نمی کنند گفت: بلیتی که برای مسافر صادر می شود دو عوارض شهرداری و عوارضی فرودگاهی دریافت می شود که عوارض فرودگاهی اخیرا برای مسافران داخلی ۷ هزار تومان و برای پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان تعیین شده که هنوز ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: همچنین ۵ درصد از قیمت هر بلیت به عنوان عوارض شهرداری از مسافر دریافت می شود که در سال ۹۲ مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یک درصد نیز در زمان خرید بلیت از مسافران بابت هلال احمر دریافت شود که البته این یک درصد در قوانین بودجه ۹۳ و ۹۴ ذکر نشده اما هلال احمر در حال پیگیر وصول کردن این مبلغ هستند.

سامانی گفت: اینکه شرکت های هواپیمایی باید عوارض دریافتی از مسافر (داخلی ۵ هزار تومان و  خارجی ۲۵ هزار تومان) را بلافاصله به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت کنند منطقی است اما در نظر داشته باشید فروش بلیت ‌های شرکت های هواپیمایی توسط آژانس‌های مسافرتی انجام می شود و آژانس‌ها نیز بر اساس قرار داد با ایرلاین‌ها حداقل یکماه بعد از فروش بلیت پول را به حساب شرکت هواپیمایی واریز می کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اضافه کرد: اگر مکانیزمی طراحی شود که پول حاصل از فروش بلیت بلافاصله در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد مبلغ حاصل از عوارض نیز همزمان به حساب شرکت فرودگاه‌ها واریز می‌شود. /

نظر شما