شناسهٔ خبر: 119056 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

لایروبی بندر آستارا یک مطالبه عمومی و بسیار ضروری بود/ لزوم پیش‌برد سریع فعالیت‌های بندر آستارا

کوچکی نژاد نماینده مجلس عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی لایروبی بندر آستارا را یک مطالبه عمومی و بسیار ضروری خواند و بر لزوم پیش‌برد سریع فعالیت‌های بندر آستارا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جبار کوچکی‌نژاد، عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی، اتمام عملیات لایروبی بندر آستارا را اتفاقی مثبت برای این بندر و سایر بنادر شمالی کشور دانست و گفت: بندر آستارا یکی از بنادر مهم کشور به شمار می‌رود و در همسایگی کشور آذربایجان از نظر موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: هر چند بین ایران و آذربایجان مسیر جاده‌ای وجود دارد، اما امکان برقراری حمل‌ونقل دریایی بین این دو کشور در مواقع مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بندر و دریا می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای جاده باشد تا فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را زنده نگه داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه دولت در خصوص دیپلماسی اقتصادی، خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی لازمه زنده نگه‌داشتن اقتصاد ایران است و باید بتوانیم از ظرفیت تمامی بنادر کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم، لذا هرچقدر بنادر از قدرت اقتصادی بالاتری برخوردار باشند، اقتصاد ایران شرایط مطلوب‌تری خواهد داشت.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه لایروبی بندر آستارا به عنوان یکی از مطالبات مردم منطقه و کشور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و نمایندگان استان گیلان قرار گرفته بود، تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته لایروبی بندر آستارا به اتمام رسید و این اقدام ضروری با موفقیت انجام شد تا بندر آستارا بتواند از شرایط مطلوب به منظور پیش‌برد اهداف دریایی و بندری کشور فعالیت کند.

وی افزود: لایروبی بندر آستارا یک مطالبه جدی بود و در صورتی که انجام نمی‌شد با مشکل تردد کشتی‌ها به این بندر مواجه می‌شدیم و با اتمام لایروبی آن می‌توانیم شاهد فعالیت هرچه بهتر ترانزیت از طریق این بندر در مسیرهای ترانزیتی تعریف شده به داخل و خارج کشور باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فعالیت موفق بندر آستارا پس از اتمام لایروبی این بندر، تصریح کرد: باید فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، ارگان‌های دولتی از تصدی‌گری پرهیز کنند و با نظارت در راستای اقدامات مطلوب و  ثمربخش گام بردارند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در صورت حمایت‌های مادی و معنوی از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی و اطمینان از امنیت سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی به طور حتم علاقمند به فعالیت در بندر آستارا خواهد بود و نهادهای ذی‌صلاح اگر قصد دارند زمینه‌ساز توسعه بندر آستارا باشند، باید به طور مشخص و ویژه به این مسائل توجه کنند.